آلبندازول Albendazole

مرکز اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب، اطلاعات دارویی- www.daruyab.blog.ir

نام علمی دارو (ژنریک): Albendazole
گروه دارویی: Anthelmintics
دارو های ضد کرم

شرکت های تامین کننده این دارو در کشور:
موارد مصرف:

آلبندازول یک داروی ضد کرم وسیع الطیف است و از نظر ساختمان و اثر مشابه مبندازول می باشد. این ترکیب به عنوان داروی کمکی همراه با جراحی کیست هیداتید ناشی از اکینوکوکوس گرانولوزوس واکینوکوکوس مولتی لوکولاریس به منظور پیشگیری از عود بیماری مصرف می شود یا به عنوان درمان اولیه در صورتی که جراحی امکان پذیر نباشد، به کار می رود. این دارو همچنین در درمان آلودگی به آسکاریس، کرمک، کرمک قلابدار، تریکوریاز و استرونژیلوئید مصرف می شود.


مکانیسم اثر:

آلبندازول موجب تغیرات تخریبی در سلول های جدار روده کرم و در نتیجه کاهش تولید انرژی در انگل و مرگ آن می شود.


فارماکوکینتیک:

جذب این دارو از راه خوراکی کم و نامنظم است که در صورت مصرف همزمان دارو با غذاهای چرب افزایش می یابد. این دارو پس از جذب در مایع مغزی- نخاعی، صفرا و در مایع کیست هیداتید منتشر می شود. آلبندازول در کبد به سرعت و به طور گسترده به متابولیت های فعال متابولیزه می شود. اوج غلظت سرمی دارو 4-2 ساعت پس از مصرف خوراکی به دست می آید. نیمه عمر آن پس از مصرف یک مقدار واحد 15-8 ساعت است. دفع دارو پس از جذب عمدتاً کلیوی است.


موارد منع مصرف:
هشدارها:

  1. این دارو در بیمارانی مبتلا به عیب کار کبد باید با احتیاط فراوان مصرف شود.
  2. انجام آزمون های کار کبد و شمارش سلول های خون قبل از شروع درمان و دوبار در طول هر دوره درمان با مقادیر زیاد یا به مدت طولانی ضروری است.

عوارض جانبی:

اختلالات گوارشی ، سردرد، سرگیجه، تغییر در آنزیم های کبدی، به ندرت آلوپسی برگشت ناپذیر، تب، بثورات جلدی و اختلالات خونی ( شامل کاهش گلبول های سفید و پان سیتوپنی ) با مصرف این دارو گزارش شده اند. در صورت نشت مایع در کیست هیداتید احتمال بروز شوک آلرژیک وجود دارد.


تداخل دارویی:

غلظت یا اثرات Albendazole با این داروها افزایش می یابد: Conivaptan

غلظت یا اثرات Albendazole با این داروها کاهش می یابد: Aminoquinolines (Antimalarial)؛ Cyproterone؛ Tocilizumab


نکات قابل توصیه:

  1. این دارو را باید همراه با غذاهای چرب مصرف کرد.
  2. دوره درمان با این دارو باید کامل شود. در آلودگی های شدید دوره درمان ممکن است 3-2 هفته طول بکشد.


مقدار مصرف:

بزرگسالان : مقدار مصرف این دارو در درمان آلودگی به انواع کرم ها 400 میلی گرم در یک نوبت می باشد که در صورت نیاز پس از سه هفته درمان مجدداً تکرار می شود. در درمان آلودگی به استرونژیلوئید 400 میلی گرم یک بار در روز برای 3 روز مصرف می شود. در صورت لزوم دوره درمان کسیت هیداتید ( بدون جراحی ) برای بزرگسالان با وزن 60 کیلوگرم یا بیشتر mg/day800 در مقادیر منقسم برای 28 روز مصرف می شود و پس از آن 14 روز بدون مصرف دارو سپری می گردد و مجدداً این دوره درمان برای 3 باردیگر تکرار می شود. به عنوان داروی کمکی در درمان کیست هیداتید در بیماران با وزن 60 کیلوگرم یا بیشتر، پیش از انجام جراحی، مقدار mg/day800 در مقادیر منقسم مصرف می شود و پس از 14 روز بدون مصرف دارو سپری می گردد. این دوره درمان یک بار نیز پیش از جراحی تکرار می شود. پس از جراحی برای پیشگیری از عود بیماری دو دوره درمان تکرار می شود . مقدار مصرف روزانه این دارو در بزرگسالان با وزن کمتر از 60 کیلوگرم mg/kg15 می باشد.
کودکان : برای درمان آلودگی به انواع کرمها در کودکان با سن 2 سال یا، بیشتر مقدار مصرف مانند بزرگسالان و برای کودکان با سن کمتر از 2 سال، مقدار مصرف نصف مقدار بزرگسالان است.

مرکز اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب، اطلاعات دارویی- www.daruyab.blog.ir
اشکال دارویی:

Suspension : 400mg/10ml
Tablet : 200mg
Tablet : 400mg


تولیدات این دارو (نام های فارسی):
تولیدات این دارو (نام های انگلیسی):