نام علمی دارو (ژنریک): Acetazolamide

گروه دارویی: Cardiovascular Drugs
داروهای قلبی عروقی

مصرف در بارداری:

موارد مصرف:
استازولامید در درمان گلوکوم ثانویه و زاویه باز و همچنین به منظور کاهش فشار داخل کره چشم قبل از جراحی گلوکوم مصرف می‌شود. این دارو در درمان و کنترل حملات تشنجی غائب (صرع کوچک) ، حملات تونیک – کلونیک(صرع بزرگ) حملات تشنجی نسبی ساده و میوکلونیک همراه با سایر داروهای ضد تشنج بکار می‌رود.

مکانیسم اثر:
این دارو مهار کننده آنزیم انیدراز کربنیک است . احتمال دارد تجمع دی‌اکسید کرین در مغز (بواسطه مهار آنزیم انیدرازکربنیک) مسئول اثر ضد صرعی ایم دارو باشد.

فارماکوکینتیک:
جذب خوراکی این دارو کامل است و به صورت تغییر نیافته از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود. پیوند دارو به پروتئین‌ بسیار زیاد است . نیمه عمر دارو 15-10 ساعت است. زمان شروع اثر دارو به عنوان کاهش دهنده فشار داخل کره چشم از راه خوراکی 2-5/1 ساعت و از راه وریدی 2 دقیقه است.

موارد منع مصرف:

هشدارها:
1. این دارو معمولاً‌ برای مدت طولانی تجویز نمی شود در غیر این صورت شمارش عناصر خونی و کنترل غلظت الکترولیت‌های پلاسما باید انجام شود.
2. این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: نارسایی غده آدرنال(بیماری آدیسون) ،اسیدوز هیپرکلرمیک، کاهش پتاسیم و سدیم خون، و اختلالات الکترولیتی ، بیماری کبد، نارسایی کلیه و سنگ کلیه.

عوارض جانبی:
پارستزی، هیپوکالمی، کاهش اشتها، خواب آلودگی و افسردگی، گهگاه بثورات جلدی، اختلالات خونی و سنگ‌های کلیوی از عوارض جانبی این دارو محسوب می‌شود.

تداخل دارویی:
اسید استیل سالسیلیک با کاهش دفع استازولامید‌ احتمال مسمومیت با استازولامید را افزایش می‌دهد . استازولامید دفع کینیدین را کاهش داده و موجب افزایش غلظت پلاسمایی آن می‌گردد این دارو احتمالاً‌ خطر نرمی استخوان ناشی از بعضی از داروهای ضد صرع مثل فنی‌توئین را افزایش می‌دهد. مصرف همزمان استازولامید با کورتیکواستروئیدها ، گلیکوزیدهای قلبی، سیکلوسپورین، مقادیر زیاد داروها اگونیست گیرنده بتا دو مانند ریتودرین، سالبوتامول و تربوتالین خطر بروز هیپوکالمی را زیاد می‌کند. این دارو دفع لیتیم را زیاد می‌کند.

نکات قابل توصیه:
1.چون این دارو ممکن است سبب خواب‌آلودگی ، سرگیجه، منگی، و خستگی شود، در رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، باید احتیاط شود.
2.بهتر است از تزریق داخل عضلانی آن اجتناب شود.
3.این دارو نباید بیش از مقدار توصیه شد مصرف شود.
4.در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یادآوردن ، آن نوبت باید مصرف شود ،‌ولی اگر تقریباً‌ زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری گردد و مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر شود.

مقدار مصرف:
خوراکی
بزرگسالان: در گلوکوم با زاویه باز، ابتدا 250 میلی‌گرم4-1 بار در روز و به عنوان نگهدارنده براساس پاسخ بیمار مصرف می‌شود. در گلوکوم ثانویه و پیش از جراحی گلوکوم 250 میلی‌گرم هر 4 ساعت مصرف می‌شود. به عنوان ضد تشنج، mg/kg/day30-4 در 4 مقدار منقسم مصرف می‌شود.
کودکان: در درمان گلوکوم،mg/kg/day30-8 در چند مقدار منقسم مصرفی می‌شود.
تزریقی: بزرگسالان: برای کاهش سریع فشارداخل چشم، از راه وریدی مقدار 500 میلی‌گرم تزریق می‌شود. در بعضی از موارد حاد، تزریق دارو ممکن است تکرار شود، ولی درمان معمولاً‌ با مصرف دارو و از راه خوراکی ادامه می‌یابد.
کودکان: در گلوکوک حاد، مقدار mg/kg/day10-5 هر 6 ساعت تزریق وریدی‌ می‌شود.

اشکال دارویی:
Table:250mg
Injection:(as sodium): 500mg

تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص استازولامید آی.دی 250میلی گرم
داروسازی ایران دارو [ ایران ]
قرص استازولامید مهر دارو 250 میلی گرم
داروسازی مهر دارو [ ایران ]
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
ACETAZOLAMIDE I.D 250MG TAB
داروسازی ایران دارو [ IRAN ]
ACETAZOLAMIDE MEHRDAROU 250MG TAB
داروسازی مهر دارو [ IRAN ]