اطلاعات داروی اسپارژیناز Asparaginase

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir

گروه داروئی: آنتی نئوپلاستیک

موارد مصرف:
آسپاراژیناز در درمان لوسمی حاد لنفوسیتیک به کار می رود. همچنین در درمان لوسمی حاد میلوسیتیک و میلومنوسیتیک، لنفوماهای هوچکینی و غیر هوچکینی و ملانوسارکوما مصرف شده است.

مکانیسم اثر:
آسپاراژیناز آنزیمی است که باعث تجزیه آسپاراژین به اسید آسپارتیک و آمونیاک می شود. بعضی از سلول های بد خیم بر خلاف سلول های سالم بدن قادر به سنتز آسپاراژین نیستند. آسپاراژیناز در سنتز پروتئین، DNA مداخله می کند.

فارماکوکینتیک:
به میزان خیلی کم از سد خونی- مغزی عبور می کند. توسط سیستم رتیکولواندوتلیال متابولیزه می شود. نیمه عمرتزریق عضلانی آن 49-39 ساعت و تزریق وریدی 30-8 ساعت می باشد. 33-23 روز بعد از قطع درمان، دارو دوباره در خون ظاهر می شود.

منع مصرف:
در صورت وجود یا سابقه پانکراتیت، نباید مصرف شود.

عوارض جانبی:
واکنش های حساسیتی و آنافیلاکسی، کاهش فاکتورهای انعقادی پلاسما، سمیت کبدی( از جمله تغییرات چربی)، التهاب لوزالمعده، تهوع، استفراغ و دپرسیون CNS از عوارض جانبی مهم و نسبتاً شایع دارو هستند.

تداخلات دارویی:
دارو با وینکریستین، گلوکوکورتیکوئیدها یا کورتیکوتروپین، آلوپورینول، کلشی سین، متوترکسات، انسولین یا داروهای خوراکی کاهش دهنده قند خون تداخل دارد.

هشدار ها:
در صورت بروز پانکراتیت، درمان با دارو باید برای همیشه قطع شود.

توصیه های دارویی:
با توجه به احتمال بروز واکنش حساسیت مفرط به دارو، قبل از اولین تجویز و مواقعی که یک هفته یا بیشتر بین دو تزریق فاصله می باشد، انجام آزمون داخل جلدی توصیه نمی شود.

اشکال داروئی:

ASPARAGINASE 10,000U VIAL
[ویال آسپارژیناز]
PEGASPARGASE 3750IU/5ML VIAL
[ویال پگ آسپارژیناز]
L-ASPARGINASE 10000U VIAL
[ویال آسپارژیناز]

آمپول آسپارژیناز 10000 مداک
ویال لئوناس 10000 واحد
ویال بیوناس 10000 واحد