FACTAN فاکتان 500 واحد

مشخصات و اطلاعات داروها - www.daruyab.blog.ir

نام علمی دارو:     Antihemophilic Factor
گروه دارویی:     Blood Products Plasma Expanders and Haemostatics
افزایش دهنده پلاسما و خون ساز


مصرف در بارداری:     
موارد مصرف:
فاکتور ضد هموفیلی ( فاکتور VIII) برای کنترل و پیشگیری خونریزی، از جمله خونریزی طی اعمال جراحی یا پس از آن یا در بیماران مبتلا به هموفیلی Aمصرف می شود.

مکانیسم اثر:
فاکتور ضد هموفیلی، یک گلیکوپروتئین درون زاد است که برای تشکیل لخته هموستاز ضروری است. این فاکتور، یک فاکتور ضروری برای فاکتور IXاست که سبب فعال شدن فاکتور X در مسیر داخلی می‌شود.

فارماکوکینتیک:
نیمه عمر توزیع دارو 8 -4/2 ساعت و نیمه عمر دفع آن 3/19-4/8 ساعت است. زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت پلاسمایی،10 دقیقه تا 2 ساعت پس از تزریق وریدی است. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر 2-1 ساعت پس از تزریق وریدی است.

موارد منع مصرف:
هشدارها:
1- در صورت مصرف مقادیر زیاد یا مکرر این فراورده در بیماران با گروههای خونیA،B یاAB ، احتمال همولیز داخل عروقی را باید در نظر داشت. لذا اندازه‌گیری هماتوکریت توصیه می‌شود.
2- تشخیص کمبود فاکتور VIII قبل از مصرف این فرآورده بسیار مهم است.
3- این فرآورده فقط باید از راه وریدی مصرف شود و قبل از مصرف نیز باید صاف شود.
4- تعیین نوع و غلظت آنتی‌بادی‌های فاکتور VIII و پیش بینی پاسخ بیمار به درمان با فاکتور ضد هموفیلی در فواصل منظم ضروری است.
5- تعیین غلظت فاکتور VIIIبه منظور اطمینان از دستیابی به میزان کافی و حفظ غلظت آن در فواصل منظم ضروری است.

عوارض جانبی:
واکنش‌های آلرژیک از جمله لرز، تب، افزایش فیبرینوژن خون پس از مصرف مقادیر زیاد، با مصرف این فرآورده گزارش شده است.

تداخل دارویی:
نکات قابل توصیه:
1- قبل از مصرف، فرآورده خشک و مایع رقیق کننده باید تا دمای اتاق گرم شوند. برای جلوگیری از ایجاد کف در داخل ویال، مایع باید به آرامی از دیوارهویال اضافه شود. از تکان دادن شدید ویال خودداری شود.
2- محلول آماده شده باید طی 3-1 ساعت پس از ساخت مصرف شود.
3- از سرنگ یکبار مصرف و سوزن فیلتردار برای تزریق فرآورده باید استفاده نمود.
4- در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، بلافاصله باید با پزشک تماس گرفت و در صورت عدم دسترسی به پزشک، مقدار معمول را بلافاصله باید مصرف نمود.
5- در صورت مشاهده کاهش اثر درمانی دارو، باید با پزشک مشورت نمود، زیرا ممکن است کاهش اثر دارو به علت تشکیل آنتی‌بادی ضد فاکتور VIIIباشد.
6- از مصرف فرآورده حاوی ذرات خارجی و تغییر رنگ داده شده، باید خودداری شود.

مقدار مصرف:
در بزرگسالان و کودکان، برای پیشگیری از خونریی خودبخود، مقدار IU/kg40-25، سه با در هفته تزریق می‌شود. برای درمان خونریزی در موارد خفیف، IU/kg 15-8 یا مقدار کافی برای افزایش غلظت فاکتور تا حدود 40-20 در صد میزان طبیعی تجویز می‌شود. در صورت نیاز،مقدار مصرف هر 10-8 ساعت به مدت 3-1 روز تکرار می‌شود. در موارد خونریزی متوسط، ابتدا IU/kg 20-15 یا مقدار کافی برای افزایش غلظت فاکتور تا حدود 50-30 در صد میزان طبیعی مصرف می‌شود. سپس IU/kg15-10 هر 12-8 ساعت بر حسب نیاز مصرف می‌شود. در موارد خونریزی شدید، ابتداIU/kg50-30 یا مقدار کافی برای افزایش غلظت فاکتور تا 100-60 درصد میزان طبیعی تجویز می‌شود، سپس IU/kg25-20 هر 12-8 ساعت مصرف می شود. برای کنترل هموستاز قبل از جراحی کشیدن دندان، مقدار کافی برای افزایش غلظت فاکتور تا 50-30 درصد میزان طبیعی یکساعت قبل از جراحی مصرف می‌شود که در صورت نیاز تکرار می‌شود. در جراحی‌های کوچک، ابتدا IU/kg20-15 یا مقدار کافی برای افزایش غلظت فاکتور تا 50-30 درصد میزان طبیعی و سپس IU/kg15-10 هر 12-8 ساعت و در جراحی بزرگ، مقدار کافی برای افزایش غلظت فاکتور تا100-50 درصد میزان طبیعی یک ساعت قبل از جراحی مصرف می‌شود. در جراحی بزرگ مقدار مصرف بعدی باید 5 ساعت پس از مقدارمصرف اول باشد. غلظت پلاسمایی حداقل 30 درصد میزان طبیعی باید به مدت 15- 10 روز حفظ شود.

مشخصات و اطلاعات داروها - www.daruyab.blog.ir

اشکال دارویی:
For Injection : 250IU
For Injection :500IU

تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو    تولیدکننده [کشور]    توضیحات    وارد کننده
فاکتان 500 واحد    
LFB [ فرانسه ]
       
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو    تولیدکننده [کشور]    توضیحات    وارد کننده
FACTAN 500IU    
LFB [ FRANCE ]
         کویل دار

اطلاعات داروها،دارو،داروهای خون ساز،دارویاب،عوارض دارو،مرکز اطلاعات دارویی ایران،معرفی دارو،پایگاه اطلاعات دارویی،اطلاعات دارویی و مشخصات داروها