نام علمی دارو (ژنریک): Bretylium Tosilate
گروه دارویی: Cardiovascular Drugs 
داروهای قلبی عروقی

مصرف در بارداری:
موارد مصرف:
این دارو در درمان آریتمی‌های بطنی که به سایر درمان‌ها مقاوم هستند. مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر:
به نظر می‌رسد که این دارو سبب فرو نشاندن سریع فیبریلاسیون بطنی می‌شود که ناشی از تأثیر مستقیم آن بر روی غشاء سلول میوکارد است. علاوه بر این، تخلیه نوراپی نفرین در انتهای اعصاب محیطی آدرنرژیک و سپس انسداد آدرنرژیک و جلوگیری از آزاد شدن نوراپی نفرین در پاسخ به تحریک عصب سمپاتیک نیز ایجاد می‌گردد. ظاهراً جلوگیری بیشتر از آزاد شدن نوراپی نفرین به فرونشاندن تاکی کاردی بطنی کمک می‌نماید.

فارماکوکینتیک:
متابولیسم این دارو ناچیز است. نیمه عمر دارو به طور متوسط 10 ساعت (17-4 ساعت) است که در عیب کار کلیه به 5/31 ساعت می‌رسد. اثر این دارو از راه تزریق وریدی در فیبریلاسیون بطنی پس از 10-5 دقیقه و در تاکی کاردی بطنی پس از 120-20 دقیقه شروع می‌شود. از راه تزریق عضلانی، اثر دارو در فیبریلاسیون بطنی پس از 60-20 دقیقه و در تاکی کاردی بطنی پس از 120-20 دقیقه شروع می‌شود. طول اثر دارو 24-6 ساعت و دفع آن کلیوی است.

موارد منع مصرف:
این دارو در فئوکروموسیتوم نباید مصرف شود.

 هشدارها:
1- در موارد زیر این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود: تنگی آئورت، زیادی فشار خون ریوی، کاهش برون‌ده قلبی، عیب کار کلیه. 
2- برتیلیوم همیشه قبل از تزریق وریدی رقیق می‌شود،مگر در فیبریلاسیون بطنی خطرناک که باید بدون رقیق شدن و با حداکثر سرعت ممکن تزریق شود. 
3- برتیلیوم فقط در درمان کوتاه مدت به کار می‌رودو باید پس از 5-3 روز با کاهش تدریجی، مصرف آن قطع شده و در صورت لزوم درمان با داروی ضد آریتمی خوراکی ادامه یابد. 
4- میزان مصرف دارو از راه تزریق عضلانی حداکثر 5 میلی‌لیتر به صورت رقیق شده در هر محل تزریق می‌باشد. به منظور پیشگیری از تخریب بافت، محل تزریق هر بار باید تعویض شود. 
5- تحمل به اثر کاهنده فشار خون معمولاً پس از چند روز ایجاد می‌شود. طی این مدت، بیمار باید به پشت خوابیده و فشار خون او به دقت کنترل شود. 
6- انفوزیون سریع ممکن است سبب تهوع و استفراغ شده و در بیماران با سن بیش از 65 سال،‌خطر بروز کاهش فشار خون ارتواستاتیک وجود دارد.

عوارض جانبی:
کاهش فشار خون، تهوع و استفراغ و نکروز بافت(پس از تزریق عضلانی) بامصرف دارو گزارش شده است.

تداخل دارویی:
مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای ضد آریتمی سبب افزایش ضعف عضله قلب می‌شود. مصرف همزمان این دارو با گلیکوزیدهای قلبی توصیه نمی‌شود. زیرا تخلیه ابتدایی نوراپی‌نفرین ممکن است سبب افزایش سمیت دیژیتال شود.

نکات قابل توصیه:
مقدار مصرف:
بزرگسالان: در فیبریلاسیون یا تاکی کاردی بطنی (ناپایدار از نظر همودینامیکی) برای درمان فوری، از راه وریدی mg/kg 5 بدون رقیق شدن تزریق می‌شود. در صورت تداوم آریتمی، مقدار مصرف mg/kg 10 افزایش یافته و در صورت نیاز، مصرف دارو تکرار می‌گردد. برای درمان مداوم، از راه انفوزیون وریدی mg/min2-1 از محلول رقیق شده مصرف می‌شود. به طور متناوب، محلول رقیق شده با مقدار mg/kg10-5 طی مدت بیش از 8 دقیقه هر 6 ساعت نیز انفوزیون می‌شود. در سایر آریتمی بطنی،مقدار mg/kg10-5 از محلول رقق شده طی مدت بیش از 8 دقیقه انفوزیون می‌گردد. در صورت تداوم آریتمی، مقدار مصرف هر 2-1 ساعت تکرار شده و پس از آن، هر 6 ساعت، همین مقدار به عنوان نگهدرانده تزریق می‌شود.

اشکال دارویی:
Injection: (2,10,20 ml) 50mg/ml

 تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
آمپول برتیلیوم توسیلات 50میلی گرم/میلی لیتر 10میلی لیتر
SANDOZ [ کانادا ]
  کاطا
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
BRETHYLIUM TOSYLATE Injection 50 mg/ml,10 ml
SANDOZ [ CANADA ]
  کاطا