نام علمی دارو (ژنریک): Terbutaline Sulfate
گروه دارویی: Bronchodilators and Anti- asthma Drugs 
گشاد کننده های برونش و داروهای ضد آسم

مصرف در بارداری:
موارد مصرف:
تربوتالین برای درمان آسم و سایر حالات توام با انسداد برگشت پذیر راههای تنفسی و همچنین برای پیشگیری از زایمان زودرس بکار می رود.

 
مکانیسم اثر:
این دارو یک آمین مقلد سمپاتیک با اثر مستقیم بر روی گیرنده های بتاآدرنرژیک بوده و موجب شل شدن عضلات صاف نایژه ها می گردد.

فارماکوکینتیک:
متابولیسم دارو کبدی است و توسط کلیه ها از بدن دفع می شود.حدود 50-33 درصد از یک مقدار مصرف خوراکی جذب می شود. میزان جذب توسط غذا کاهش می یابد. اثر تربوتالین پس از 2-1 ساعت شروع و طی 3-2 ساعت به حداکثر می رسد و مدت اثر آن 8-4 ساعت است. از راه استنشاقی، اثر دارو پس از 30-5 دقیقه شروع و طی 2-1 ساعت به حداکثر می رسد و مدت اثر آن 6-3 ساعت می باشد. از راه تزریقی، اثر دارو پس از 15 دقیقه شروع و طی 60-30 دقیقه به حداکثر می رسد و مدت اثر آن 4-5/1 ساعت است. تربوتالین از طریق زیرجلدی جذب می شود.

 
موارد منع مصرف:
هشدارها:
1.درصورت وجود بیماری های قلبی- عروقی شامل آریتمی قلبی، عدم کفایت میوکارد و عروق کرونر، افزایش فشار خون، دیابت، پرکاری تیروئید، کتواسیدوز، فئوکروموسیتوم، حملات صرع (یا سابقه آن) و حساسیت به داروهای مقلد سمپاتیک، این دارو با احتیاط مصرف شود. 
2.درمان با محرک های گیرنده بتادو آدرنرژیک ممکن است باعث کاهش شدید پتاسیم سرم شود. این اثر درنتیجه مصرف همزمان با تئوفیلین، کورتیکوستروئیدها، داروهای مدر و بوسیله هیپوکسی ممکن است تشدید شود.

عوارض جانبی:
لرزش خفیف (معمولاً در دستها)، فشار عصبی ، سردرد، گشادی عروق محیطی، تپش قلب، تاکیکاردی، بندرت دردهای عضلانی، کاهش پتاسیم سرم متعاقب تجویز مقادیر زیاد ، واکنش های حساسیت بیش از حد شامل اسپاسم برونشیال پارادوکسیمال، کهیر و آنژیوادم گزارش شده است.

تداخل دارویی:
تجویز مقادیر زیادتربوتالین قبل یا اندکی پس از بیهوشی با کلروفرم، یا هالوتان ممکن است خطر آریتمی شدید بطنی را بویژه نزد اشخاص با سابقه بیماری قلبی افزایش دهد. مصرف همزمان داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای یا مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) با سالبوتامول ممکن است باعث تشدید اثر دارو بر سیستم عروقی شود. مصرف همزمان با گلیکوزیدهای دیژیتال ممکن است خطر آریتمی قلبی را افزایش دهد. مصرف همزمان با مسددهای گیرنده بتا ممکن است با اثر گشادکنندگی برونش دارو مقابله نماید.

نکات قابل توصیه:
مقدار مصرف:
بزرگسالان :5/2 میلی گرم از دارو3 بار در روز، به مدت 2-1 هفته تا حداکثر 5 میلی گرم سه بار در روز تجویز می گردد.
کودکان :تا سن هفت سالگی مقدار mcg/kg75 سه بار در روز و برای کودکان 15-7 سال 5/2 میلی گرم 3-2 بار در روز تجویز می گردد. 
ترریقی: 
بزرگسالان : مقدار 500-250 میکروگرم تا حداکثر چهار بار در روز بصورت زیرجلدی، داخل عضلانی یا آهسته وریدی تزریق می شود. بعلاوه، مقدار mcg/min5-1/5 از محلول mcg/ml5-3 دارو به مدت 10-8 ساعت بصورت مداوم انفوزیون می گردد. 
کودکان : مقدارmcg/kg 10 تا حداکثر 300 میکروگرم برای کودکان 15-2 سال تجویز می گردد. در صورت لزوم انفوزیون مداوم، مقدار دارو باید کاهش یابد.

 
اشکال دارویی:
Injection: 500 mcg/ml 
Tablet:5mg

تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص تربوتالین-آی اچ 5 میلی گرم
داروسازی ایران هورمون [ ایران ]
 
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
TERBUTALINE-IH 5MG TAB
داروسازی ایران هورمون [ IRAN ]