نام علمی دارو (ژنریک):    Triamterene-H
گروه دارویی:    Cardiovascular Drugs
داروهای قلبی عروقی

مصرف در بارداری: 
موارد مصرف:
این ترکیب دارویی به عنوان داروی کمکی در کنترل حالات خیزدار (مانند نارسایی احتقانی قلبی، سیروز کبدی، سندرم نفروتیک، خیز ناشی از کورتیکوستروئیدها و خیز با علت نامشخص)، در درمان زیادی فشار خون (به ویژه در مواردی که نیاز به یک مدر نگهدارنده پتاسیم باشد) و همچنین در درمان کمی پتاسیم خون ناشی از مصرف داروهای مدر در افرادمبتلا به زیادی فشار خون (در صورتی که سایر تدابیر مفید یا کافی نباشند) مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر:
فارماکوکینتیک:
تریامترن به سرعت ولی ناقص از مجرای گوارش جذب می‌شود (70-30 درصد). پیوند تریامترن به پروتئین متوسط است و متابولیسم آن کبدی است. نیمه عمر تریامترن در افراد با کلیه سالم، 120-90 دقیقه و در عیب کار کلیه 10 ساعت می‌باشد. زمان لازم برای شروع اثر دارو به عنوان مدر 4-2 ساعت و زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت تریامترن، 4-2 ساعت است. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر با مصرف مقادیر متعدد یک یا چند روز است. طول اثر تریامترن 9-7 ساعت می‌باشد. تریامترن به طور عمده از طریق صفرا دفع می‌شود.

موارد منع مصرف:
این دارو در بیماران مبتلا به افزایش پتاسیم خون نباید مصرف شود.

هشدارها:
  1. در موارد زیر، این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود:‌ بی ادراری، یا عیب کار کلیه، افراد مبتلا به دیابت و بیماری کلیوی و نوزادان مبتلا به یرقان.
  2. بیمارانی که شدیداً بدحال هستند یا حجم ادرار آنها کم است، بیشتر در معرض خطر زیادی پتاسیم خون هستند.
  3. اندازه‌گیری فشار خون در طول درمان با این دارو در فواصل منظم ضروری است.
عوارض جانبی:
اختلالات، خشکی دهان، بثورات جلدی، کاهش مختصر در فشار خون، افزایش پتاسیم خون و حساسیت به نور با مصرف تریامترن گزارش شده است.

تداخل دارویی:
مصرف همزمان این دارو با داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین ممکن است منجر به افزایش پتاسیم خون شود و اثر کاهنده فشار خون افزایش یابد. مصرف همزمان این دارو با لیتیم به علت کاهش کلیرانس کلیوی لیتیم، ممکن است سبب بروز مسمومیت با لیتیم شود. خطر بالا رفتن پتاسیم خون با مصرف همزمان این دارو با مکمل‌های حاوی پتاسیم و سیکلوسپورین افزایش می‌یابد. اثرات ضد انعقادی هپارین در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است کاهش یابد. مصرف همزمان کلستیرامین با این دارو ممکن است سبب مهار جذب هیدروکلروتیازید گردد. مصرف همزمان هیدروکلروتیازید با گلیوکوزیدهای دیژیتال ممکن است خطر بروز مسمومیت با دیژیتال را افزایش دهد.

نکات قابل توصیه:
  1. مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.
  2. این دارو زیادی فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. از این رو مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.
  3. احتمال بروز کمی یا زیادی پتاسیم خون وجود دارد. بنابراین ممکن است پی‌گیری میزان پتاسیم در رژیم غذایی لازم باشد. 
  4. از مصرف سایر داروها، به خصوص داروهای مقلد سمپاتیک که نیز به نسخه ندارند، باید خودداری شود. 
  5. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد. در این صورت، مقدار مصرف بعدی نباید دو برابر شود.
مقدار مصرف:
به عنوان مدر و پایین‌آورنده فشار خون در بزرگسالان، 2-1 قرص در روز تجویز می‌شود. مقدار نگهدارنده برای بعضی از بیماران یک قرص در روز یا یک روز در میان می‌باشد.

اشکال دارویی:
‏Tablet: Triamterene 50mg + Hydrochorthiazide 25 mg

تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو    تولیدکننده [کشور]    توضیحات    وارد کننده
قرص تریامترن-اچ ایران دارو    
داروسازی ایران دارو [ ایران ]
     
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو    تولیدکننده [کشور]    توضیحات    وارد کننده
TRIAMTERENE-H IRANDAROU TAB    
داروسازی ایران دارو [ IRAN ]