اطلاعات قرص فلوسیتوزین Flucytosine

مرکز و پایگاه اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب، اطلاعات دارویی- www.daruyab.blog.ir

نام علمی دارو (ژنریک): Flucytosine
گروه دارویی: Antifungals
داروهای ضد قارچ

موارد مصرف:

فلوسیتوزین در درمان عفونت های قارچی و مخمری سیستمیک ، همراه با آمفوتریسین یا فلوکونازول در درمان مننژیت کریپتوکوکی، کاندیدیاز شدید و سیستمیک ناشی از کاندیدا آلبیکنس ( اندوکاردیت، پنومونی، سپتی سمی و عفونت های مجاری ادرار ) و همراه با آمفوتریسین در درمان سایر عفونت های طولانی مدت و شدید مصرف می شود.


مکانیسم اثر:

فلوستیزین پس از نفوذ در سلول های قارچی ، به فلوئورواوراسیل که یک آنتی متابولیت است، تبدیل می شود و بیوسنتز اسیدهای نوکلئیک و پروتئین ها را مختل می سازد.


فارماکوکینتیک:

این دارو به خوبی و به سرعت از مجرای گوارش جذب می شود و پس از جذب به طور گسترده در تمام بدن منتشر می گردد. غلظت سرمی دارو 2-1 ساعت پس از مصرف به اوج خود می رسد. نیمه عمر دارو 6-2/5 ساعت است که در صورت عیب کار کلیه ممکن است به 250-12 ساعت افزایش یابد . دفع فلوسیتوزین عمدتاً کلیوی است.


موارد منع مصرف:
هشدارها:

این دارو در موارد زیر با احتیاط فراوان مصرف شود:

  • عیب کار کبد و عیب کار کلیه ( ممکن است به کاهش مقدار مصرف و اندازه گیری غلظت خونی دارو نیاز باشد )، بیماران سالخورده، اختلال های خونی ( از جمله ضعف – مغز ساتخوان ) و بیمارانی که قبلاً تحت درمان با داروهای سیتوکسیک یا پرتو درمانی بوده اند .
  • در طول مصرف این دارو، به ویژه در صورت ابتلای بیمار به عیب کار کلیه یا اختلال های خونی، ممکن است انجام آزمون های کار کلیه و شمارش خون ضروری باشد.


عوارض جانبی:

عوارض گزارش شده ناشی از مصرف این دارو عبارتند از کم خونی، هپاتیت یا یرقان، واکنش های حساسیت مفرط ( شامل بثورات جلدی، قرمزی یا خارش ) ، کاهش گلبول های سفید و پلاکت های خون، اختلال های گوارشی ( شامل درد شکم، اسهال، کاهش اشتها، توهم، افزایش حساسیت پوست به نور و اثرات CNS ( شامل سرگیجه یا منگی، خواب آلودگی و سردرد).


تداخل دارویی:

فلوسیتوزین ممکن است اثر سایر دارو های تضعیف کننده مغز استخوان و پرتو درمانی را کاهش فعالیت مغز استخوان تشدید نماید.


نکات قابل توصیه:

  1. احتمال بروز واکنش های ناشی از حساسیت پوست به نور وجود دارد. از این رو بیمار نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد.
  2. در صورت بروز سر گیجه، منگی یا خواب آلودگی باید احتیاط کرد .


مقدار مصرف:

بزرگسالان و کودکان : این دارو به مقدار 10-30 mg/kg هر6 ساعت مصرف می شود . در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه می توان فواصل مصرف دارو را افزایش داد.

مرکز و پایگاه اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب، اطلاعات دارویی- www.daruyab.blog.ir
اشکال دارویی:

Scored Tablet : 500 mg


تولیدات این دارو (نام های فارسی):
تولیدات این دارو (نام های انگلیسی):