نام علمی دارو (ژنریک): Methyldopa
گروه دارویی: Cardiovascular Drugs 
داروهای قلبی عروقی

مصرف در بارداری:
موارد مصرف:
متیل دوپا در درمان زیادی فشار خون همراه داروهای مدر مصرف می‌شود. همچنین در بحران زیادی فشار خون، زمانی که درمان فوری مورد نیاز نباشد، نیز به کار می‌رود.

مکانیسم اثر:
به نظر می‌رسد که اثر این درو درکاهش فشار خون، به علت تبدیل آن به آلفا-متیل نوراپی‌نفرین باشد. آلفا-متیل نوراپی‌نفرین از طریق مرکزی سبب کاهش عبور جریان سمپاتیک و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود.

فارماکوکینتیک:
جذب متیل دوپا از مجرای گوارش متغیر است. میتل دوپا بطور گسترده در نرونهای آدرنرژیک مرکزی به آلفا-متیل نوراپی‌نفرین تبدیل می‌شود. نیمه عمر آن در افرا سالم در مرحله آلفا 7/1 ساعت و در افراد مبتلا به بی‌ادراری در مرحله آلفا 6/3 ساعت می‌باشد. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر پس از مصرف مقدار واحد 6-4 ساعت و پس از مصرف مقادیر متعدد 3-2 روز است. طول اثر دارو با مصرف یک مقدار واحد خوراکی 24-12 است و با مصرف مقادیر متعدد 48-24 ساعت است. متیل دوپا از طریق کلیه دفع می‌شود.

موارد منع مصرف:
این دارو در بیماری فعال کبد (هپاتیت حاد و سیروز فعال)، نباید مصرف شود.

هشدارها:
1-در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: سابقه کم‌خونی همولیتیک ناشی از بیماری خودایمنی، سابقه بیماری کبدی همراه با مصرف قبلی متیل دوپا و عیب کار کلیه و فئوکروموسیتوم. 
2-آزمون کومبس ممکن است در 20 درصد بیماران تحت درمان با دارو مثبت شود که این حالت می‌تواند با آزمون سازگاری متقابل خون‌های دهنده و گیرنده تداخل نماید. 
3-در طول مصرف دارو، شمارش سلول‌های خون و آزمون فعالیت کبد ممکن است ضروری باشد. 
4-اندازه‌گیی فشار خون در فواصل منظم در طول درمان با این دارو ضروری است.

عوارض جانبی:
خشکی دهان، تسکین، افسردگی، خواب‌آلودگی،‌ اسهال،‌ احتباس مایعات، کاهش توانایی جنسی، آسیب کبدی، کم‌خونی همولیتیک، سندرم شبه اریتماتوز، پارکینسون، بثورات جلدی و گرفتگی بینی یا مصرف این دارو گزارش شده است.

تداخل دارویی:
مصرف همزمان متیل دوپا با داروهای بیهوش‌کننده عمومی ممکن است اثر پایین‌آورنده فشار خون متیل دوپا را افزایش دهد. مصرف همزمان متیل دوپا با داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز، ممکن است سبب تحریک‌پذیری بیش از حد شود. در صورت همزمان فنیل افرین با متیل دوپا، ممکن است اثر پایین‌آورنده فشار خون متیل دوپا کاهش و اثر بالابرنده فشار خون فنیل افرین افزایش یابد.

نکات قابل توصیه:
1-مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد. 
2-این دارو افزایش فشار خون رادرمان نمی‌کند بلکه آن را کنترل می‌نماید. از این رو مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. 
3-از مصرف سایر داروها به خصوص دارهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخه ندارند، باید خودداری شود. 
4-در صورت بروز تب، مراجعه به پزشک ضروری باشد. 
5- برای به حداقل رساندن اثر تسکین بخشی متیل دوپا، هر گونه افزایش در مقدار مصرف دارو باید در نوبت عصر انجام گیرد. 
6- در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد در این صورت مقدار مصرف نوبت بعدی نباید دو برابر گردد. 
7- هنگام رانندگی یا کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط نمود.

مقدار مصرف:
بزرگسالان: به عنوان پایین‌آورنده فشار خون، ابتدا مقدار 250 میلی‌گرم 2 یا سه بار در روز به مدت 2 روز مصرف می‌شود و پس از آن در فواصل زمانی بیش از 2 روز تا زمان حصول پاسخ مناسب، این مقدار تنظیم می‌شود. به عنوان نگهدارنده mg/day500 تا g/day2 در 4-2 مقدار منقسم مصرف می‌شود. بیشینه در بزرگسالان تا g/day3 است. 
کودکان: به عنوان پایین‌آورنده فشار خون، ابتدا mg/kg 10 در 4-2 مقدار منقسم مصرف می‌شود که پس از آن در فواصل زمانی بیش از 2 روز تا حصول پاسخ مناسب این مقدار تنظیم می‌شود. بیشینه مقدار مصرف درکودکان mg/kg65 یا g/day3 است.

اشکال دارویی:
Scored Film Coated Tablet: 250mg

تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص متیل دوپا داروپخش 250 میلی گرم
دارو پخش - کارخانه [ ایران ]
 
قرص متیل دوپا زهراوی 250 میلی گرم
داروسازی زهراوی [ ایران ]
 
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
METHYLDOPA DAROU PAKHSH 250MG TAB
دارو پخش - کارخانه [ IRAN ]
 
METHYLDOPA ZAHRAVI 250MG TAB
داروسازی زهراوی [ IRAN ]