نفسیلین Nafcillin Sodium

مرکز و پایگاه اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب، اطلاعات دارویی- www.daruyab.blog.ir

نام علمی دارو (ژنریک): Nafcillin Sodium
گروه دارویی: Antibacterials
داروهای ضد باکتری

شرکت های تامین کننده این دارو در کشور:
موارد مصرف:

نفسیلین در درمان عفونت های ناشی از گونه های استافیلوکوکسی که پنی سیلیناز تولید می کنند، مصرف می شود.


مکانیسم اثر:
فارماکوکینتیک:

غلظت سرمی دارو 2-5/0 ساعت پس از تزریق عضلانی به اوج خود می رسد نیمه عمر دارو 1-5/0 ساعت است که در صورت عیب کار کلیه تا 2 ساعت نیز ممکن است افزایش یابد. پیوند این دارو به پروتئین های پلاسما زیاد می باشد. 70-60 در صد دارو نیز در کبد و عمدتاً از طریق کبد متابولیزه می شود.


موارد منع مصرف:

در صورت وجود سابقه آلرژیک به پنی سیلین ها نباید مصرف شود.


هشدارها:

در بیماران دارای سابقه آلرژی و بیماران مبتلا به عیب کار کلیه، و سابقه بیماری های گوارشی به ویژه کولیت وابسته به آنتی بیوتیک باید با احتیاط فراوان مصرف شود.


عوارض جانبی:

واکنش های حساسیتی شامل کهیر، تب، درد مفاصل، آنزیوادم، شوک آنافیلاکتیک در بیمارانی که دچار حساسیت مفرط می شوند، با مصرف این دارو گزارش شده است. همچنین ترومبوفلبیت و آسیب بافتی در محل تزریق وریدی این دارو مشاهده شده است.


تداخل دارویی:

مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای سمی برای کبد، احتمال بروز مسمومیت کبدی را افزایش می‌دهد. مصرف همزمان پنی‌سیلین‌ها با متوترکسات منجر به کاهش کلیرانس متوترکسات و در نتیجه مسمومیت با این دارو می‌شود.


نکات قابل توصیه:

  1. مخلوط کردن این دارو با آمینوگلیکوزید ها توصیه نمی شود.
  2. در صورت بروز اسهال، بدون مشورت پزشک از مصرف هر گونه داروی ضد اسهال باید خودداری نمود.


مقدار مصرف:

  • بزرگسالان : در درمان عفونت های استخوان و مفصل، اندوکاردیت باکتریایی ، مننژیت باکتریایی و پریکاردیت باکتریایی، 2-5/1 گرم هر6-4 ساعت از راه وریدی تزریق می شود. در درمان سایر عفونت ها، از راه عضلانی 500 میلی گرم هر 6-4 ساعت و از راه وریدی 5/1-5/0 گرم هر 4 ساعت ( بر مبنای نفسیلین ) تزریق می گردد.
  • کودکان : در درمان منژیت باکتریایی در نوزادان با وزن تا 2 کیلوگرم 25-50 mg/kg هر 12 ساعت در هفته اول زندگی و سپس 50 mg /kg هر 6 ساعت از راه عضلانی یا وریدی تزریق می گردد. در درمان سایر عفونت ها ، در نوزادان از راه عضلانی 10mg/kg ( بر مبنای نفسیلین ) هر 4 ساعت تزریق می شود. در شیر خواران و کودکان 25mg/kg ( بر مبنای نفسیلین ) هر 4 ساعت از راه وریدی تزریق می شود.
  • توجه : تزریق وریدی این دارو باید به آهستگی و طی 10-5 دقیقه یا به صورت انفوزیون آهسته صورت می گیرد ودلیل عارضه ترومبوفلبیت تزریق وریدی بیش از 48-24 ساعت توصیه نمی شود.

مرکز و پایگاه اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب، اطلاعات دارویی- www.daruyab.blog.ir
اشکال دارویی:

For Injection : 500mg
For Injection : 1g


تولیدات این دارو (نام های فارسی):
تولیدات این دارو (نام های انگلیسی):