نورفلوکساسین Norfloxacin

مرکز و پایگاه اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب، اطلاعات دارویی- www.daruyab.blog.ir

نام علمی دارو (ژنریک): Norfloxacin
گروه دارویی: Antibacterials
داروهای ضد باکتری

شرکت های تامین کننده این دارو در کشور:
موارد مصرف:

همانند سیپروفلوکساسین. اگر چه این دارو در محیط آزمایشگاهی قدرت کمتری دارد. Norfloxacin علیه mycobacteria mycoplasm , chlamydiceae فعال نیست.


مکانیسم اثر:
فارماکوکینتیک:

حدود 30 تا 40درصد یک دوز خوراکی جذب می شود. اوج غلظت پلاسمایی 5/1 میکروگرم در میلی لیتر طی 1 تا 2 ساعت بعد از یک دوز خوراکی 400 میلی گرمی حاصل می شود. حضور غذا می توان جذب را به تأخیر بیاندازد. نیمه عمر پلاسمایی بین 3 تا 4 ساعت می باشد که در اختلالات کلیوی و در مواردی که کلیرانس کراتینین کمتر از 30 میلی لیتر در دقیقه می باشد افزایش می یابد. نیمه عمر پلاسمایی در حدود 5/6 ساعت گزارش شده است. این دارو حدود 14درصد به پروتئین های پلاسما متصل می شود. احتمالاً به صورت وسیع توزیع می شود اما اطلاعات موجود در این زمینه محدود می باشند. نورفلوگزاسین به خوبی در بافت های راه ادراری- تناسلی نفوذ می کند. از جفت عبور می کند و نسبتاً غلظت های بالایی از آن در صفرا به چشم می خورد. حدود 30% از دوز تجویزی به صورت تغییر نکرده طی 24 ساعت در ادرار دفع می گردد که باعث ایجاد غلضت های ادراری بالا می شوند. این دارو در PH ادراری 5/7 کمترین حلالیت را دارد.
دفع ادراری از طریق ترشح توبولی و فیلتراسیون گلومرولی رخ می دهد و توسط پروبنسید کاهش می یابد اگرچه به طور کلی غلظت های پلاسمایی دارو تحت تأثیر قرار نمی گیرند. مقداری متابولیسم در مورد این دارو رخ می دهد که احتمالاً در کبد می باشد و متابولیت های متعددی در ادرار به چشم می خورند که بعضی دارای فعالیت آنتی باکتریال می باشند. حدود 30% دوز خوراکی از طریق مدفوع برداشت می شود.


موارد منع مصرف:
هشدارها:
عوارض جانبی:

همانند سیپروفلوکساسین.


تداخل دارویی:

همانند سیپروفلوکساسین.


نکات قابل توصیه:
مقدار مصرف:

نورفلوگزاسین یک فلوروکینولون آنتی باکتریال است با خصوصیات مشابه با سیپروفلوگزاسین اما عموماً قدرت کمتری در محیط آزمایشگاهی دارد. از این دارو عمدتاً در درمان عفونت های راه ادراری استفاده می شود هم چنین در درمان گوناره آ نیز کاربرد دارد. نورفلوگزاسین به صورت خوراکی داده می شود. در عفونت های راه ادراری دوز معمول 400 میلی گرم و 2 بار در روز به مدت 3 تا 10 روز می باشد. ممکن است لازم شود که درمان تا 12 هفته ادامه یابد به خصوص در عفونت های مزمن عودکننده راه ادراری و در صورت مشاهده پاسخ درمانی مناسب در 4 هفته اول می توان دوز تجویزی را به 400 میلی گرم و یکبار در روز کاهش داد. در درمان گوناره آ بدون عارضه یک دوز منفرد خوراکی 800 میلی گرمی تجویز می گردد. قطره های چشمی 3/0 درصدی در درمان عفونت های چشمی کاربرد دارند. در بعضی از کشورها از نمک pivaloyloxymethyl دارو و norfloxacin.pivoxil استفاده می شود.

مرکز و پایگاه اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب، اطلاعات دارویی- www.daruyab.blog.ir
اشکال دارویی:
تولیدات این دارو (نام های فارسی):
تولیدات این دارو (نام های انگلیسی):