پامیدرونات Pamidronic Acid پامیدرونیت PAMIDRONATE، پامیدرونات دی سدیم میلان PAMIDRONATE DE SODIUM MYLAN، پامیدیا PAMIDIA، پامیدیت PAMIDATE

نام علمی دارو (ژنریک): Pamidronic Acid
گروه دارویی: Bone Modulating Drugs 
داروهای استخوان ساز

مصرف در بارداری:
موارد مصرف:
پامیدرونات یک آمینوبیس فسفونات با خصوصیات عمومی مشابه با دیگر بیس فسفونات ها می باشد و باز جذب استخوانی را مهار می کند اما به نظر می رسد نسبت به دوزهای قابل مقایسه اتیدورنات اثر کمتری بر مینرالیزاسیون استخوانی داشته باشد. از دی سدیم پامیدورانت به عنوان درمان کمکی در هیپرکلسمی شدید مخصوصاً هنگامی که با بدخیمی مرتبط باشد استفاده می کنند هم چنین در درمان ضایعات استئولیتیک و درد استخوانی در مالتیپل میلوما یا متاستازهای استخوانی ناشی از سرطان سینه کاربرد دارد. ممکن است از آن در اختلالات استخوانی همراه با باز جذب گسترده استخوانی همانند آنچه در بیماری پاژه استخوان دیده میشود استفاده کرد. 
نحوه تجویز آن به صورت انفوزیون آهسته می باشد. تولیدکنندگان انگلیسی توصیه می کنند که انفوزیون با سرعت کمتر از mg/hour 60 (میلی گرم در ساعت) با غلظت حداکثر 60 میلی گرم در 250 میلی لیتر کلرید سدیم 9/0% صورت گیرد و در مورد بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی سرعت انفوزیون نباید از 20 میلی گرم در ساعت تجاوز کند. 
در امریکا سرعت و غلظت انفوزیون بستگی به اندیکاسیون های مختلف دارد.

مکانیسم اثر:
فارماکوکینتیک:
بعد از تجویز و ریدی دی سدیم پامیدرونات بین 20 تا 55% دوز تجویزی به صورت تغییر نکرده طی 72 ساعت از ادرار دفع می شود در حالی که اکثر مقدار باقیمانده در استخوان گیر می افتد و به آرامی از بین می رود. در بیماران مبتلا به اختلالات شدید کلیوی کلیرانس کلیوی آهسته تر است و ممکن است نیاز به کاهش سرعت انفوزیون پیدا شود. دی سدیم پامیدرونات جذب گوارشی ضعیفی دارد (حدود1 تا3%).
 
موارد منع مصرف: 
هشدارها:
عوارض جانبی:
همانند آنچه در مورد بیس فسفونات ها گفته شد. 
تب وعلایم شبیه آنفلوانزا (گاهی همراه با خستگی، کسالت و عصبانیت) در طی درمان با دی سدیم پامیدرونات شایع است ولی به طور عمومی به صورت خودبخود بهبود می یابند. واکنش های شدید موضعی و ترومبوفلبیت بعد از تجویز به صورت تزریق بولوس مشاهده می شود. آثار جانبی نادر در سیستم عصبی مرکزی شامل اضطراب، گیجی، سرگیجه و خواب آلودگی می باشند. در تعداد 
کمی از بیماران تشنج دیده شده است. علاوه بر هیپوکلسمی و هیپوفسفاتمی (که شایع هستند) هیپومنیزیمی و ندرتاً هیپرناترمی و هیپرکالمی یا هیپوکالمی رخ داده اند. کاهش و افزایش فشار خون گزارش شده است. در بیمارانی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، پامیدورانت می بایست با احتیاط مصرف شود چرا که این بیماران مستعد افزایش بار مایع هستند و هم چنین باید احتیاطات لازم درآنهایی که تحت عمل جراحی تیروئید قرار گرفته اند اعمال شود چرا که ریسک هیپوکلسمی در آنها زیاد است. در حین درمان می بایست الکترولیت های سرم، کلسیم و فسفات مانیتور گردند. در صورت بروز خواب آلودگی و سرگیجه باید به بیمار آگاهی داد که از رانندگی کردن و کارهای ماشینی بپرهیزد. پامیدرونات را نباید به صورت تزریق بولوس تجویز کرد. همانند آنچه در مورد بیس فسفونات ها به طور کلی گفته شد.

تداخل دارویی:
نکات قابل توصیه:
مقدار مصرف:
اشکال دارویی:
تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
آمپول پامیدرونات 30 میلی گرم
HOSPIRA [ استرالیا ]
  شفایاب گستر
آمپول پامیدرونیت 90 میلی گرم
HOSPIRA [ استرالیا ]
  شفایاب گستر
ویال پامیدرونات دی سدیم میلان 3میلی گرم/میلی لیتر 10میلی لیتر
MYLAN [ فرانسه ]
  گسترش بازرگانی دارو درمان پارس
آمپول پامیدیا 90 میلی گرم
داروسازی ابوریحان [ ایران ]
 
آمپول پامیدیت 90 میلی گرم/10 میلی لیتر
داروسازی کاسپین تامین [ ایران ]
 
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
PAMIDRONATE Injection 30 mg
HOSPIRA [ AUSTRALIA ]
  شفایاب گستر
PAMIDRONATE Injection 90 mg
HOSPIRA [ AUSTRALIA ]
  شفایاب گستر
PAMIDRONATE DE SODIUM MYLAN Injection 3 mg/ml,10 ml
MYLAN [ FRANCE ]
  گسترش بازرگانی دارو درمان پارس
PAMIDIA 90MG AMP
داروسازی ابوریحان [ IRAN ]
 
PAMIDATE 90MG/10ML AMP
داروسازی کاسپین تامین [ IRAN ]