نام علمی دارو (ژنریک): Propranolol Hydrochloride
گروه دارویی: Cardiovascular Drugs 
داروهای قلبی عروقی
دانلود نرم افزار اطلاعات داروها
مصرف در بارداری:
موارد مصرف:
پروپرانولول در درمان آنژین صدری مزمن، پیشگیری و درمان آریتمی قلبی، کنترل قلبی، کنترل زیادی فشار خون، درمان کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و پیشگیری از انفارکتوس مجدد میوکارد، در درمان کمکی فئوکروموسیتوم و پیشگیری از سردردهای عروقی مصرف می‌شود.
مکانیسم اثر:
فارماکوکینتیک:
حدود 90 درصد دارو از مجرای گوارش جذب می‌شود. پیوند دارو به پروتئین‌های پلاسما خیلی زیاد است. متابولیسم دارو کبدی بوده نیمه‌عمر آن 5-3 ساعت است. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر 5/1-1 ساعت است. دفع دارو کلیوی است.
موارد منع مصرف:
این دارو در شوک قلبی، نارسایی آشکار قلب، بلوک درجه دو یا سه دهلیزی-بطنی، برادی کاردی سینوسی و کاهش فشار خون سیستولیک به کمتر از 100 میلی‌متر جیوه(برای پیشگیری از انفارکتوس مجدد میوکارد) نباید مصرف شود.
هشدارها:
1- مصرف این دارو درموارد زیر باید با احتیاط فراوان صورت گیرد: 
سابقه آلرژی، آسم نایژه‌ای، آمفیزیم یا برونشیت غیر آلرژیک، نارسیایی احتقانی قلب، دیابت، پرکاری تیروئید، افسردگی روانی یا سابقه ابتلاء به آن. 
2- مقدار مصرف این دارو در سالمندان باید بر اساس پاسخ بیمار تعیین شود. زیرا از یک طرف به علت کاهش حساسیت این بیماران به اثر دارو ممکن است افزایش مقدار مصرف لازم باشد و از طرف دیگر به علت کاهش توانایی متابولیسم و دفع دارو، کاهش مقدار مصرف ممکن است ضرورت یابد. 
3- در بیماران مبتلا به عیب کار کبد، مقادیر مصرف این دارو باید کاهش یابد. 
4- در صورت بروز افسردگی ناشی از این دارو، مصرف آن باید قطع شود. 
5- اگر بعد از یک دوره درمان طولانی با این دارو قطع مصرف آن ضرورت پیدا کند، باید مصرف این دارو به تدریج و حداقل طی سه روز تا دو هفته قطع شود. در طول این مدت، بیمار باید از فعالیت‌های شدید بدنی پرهیز کند تا خطر بروز انفارکتوس میوکارد یا آریتمی به حداقل برسد. اگر پس از قطع مصرف دارو، علایم قطع مصرف بروز کرد، باید مصرف دارو را به طور موقت مجدداً شروع نمود ولی به دنبال بهبود بیمار، آن را با احتیاط قطع کرد. 
6- در طول مصرف این دارو، پیگیری عملکرد قلب، تعیین نبض، اندازه‌گیری فشار خون و ثبت نوار قلبی و اندازه‌گیری ضربان قلب ضروری است.
عوارض جانبی:
برادی کاردی، نارسایی قلب، اسپاسم برونش، انقباض عروق محیطی، اختلالات گوارشی، خستگی اشکال در به خواب رفتن، بثورات جلدی، اشکال درتنفس یا خس خس کردن، سردی دست‌ها و پاها، اغتشاش شعور به خصوص در سالمندان، توهم، افسردگی روانی، ورم مچ و ساق پا، ضربان آهسته و غیر عادی قلب، یبوست، اضطراب یا نگرانی، کاهش توانایی جنسی، اسهال، خواب‌آلودگی خفیف، سردرد، بی‌حسی یا گزگز کردن انگشتان دست و پا و خستگی یا ضعف غیر عادی با مصرف این دارو گزارش شده است.
 تداخل دارویی:
مقدار مصرف انسولین و داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون، هنگام مصرف همزمان با این دارو باید تنظیم گردد تا از کاهش بیش از حد قند خون جلوگیری شود. در صورت مصرف همزمان داروهای مسدودکننده گیرنده بتا-آدرنرژیک با داروهای مسدودکننده کانال‌های کلسیمی یا کلونیدین، اثرات کاهش فشار خون ممکن است تشدید شود. مصرف همزمان داروهای مهارکننده و مونوآمین اکسیداز با این دارو(مانند فورازولیدون و پروکاربازین) به علت امکان افزایش شدید فشار خون، توصیه نمی‌شود. در صورت مصرف همزمان این دارو با آمین‌های مقلد سمپاتیک که دارای فعالیت بتا-آدرنرژیک هستند، ممکن است اثرات هر دو دسته دارو کاهش یابند. گزانتین‌ها در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است موجب مهار اثرات درمانی هر دو دسته دارو شوند. همچنین، کلیرانس تئوفیلین افزایش می‌یابد.
نکات قابل توصیه:
1- هیچ یک از نوبت‌های مصرف این دارو نباید فراموش شود،‌ به خصوص اگر روزی یک بار مصرف می‌شود. 
2- این دارو، زیادی فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. مصرف این دارو ممکن است تا پایان عمر ضروری باشد. 
3- مصرف دارو، حتی در صورت احساس بهبودی، باید ادامه یابد. 
4- اگر یک نوبت دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف شود. ولی اگر تا زمان مصرف نوبت بعدی 4 ساعت باقمیانده باشد، از مصرف آن نوبت باید خودداری شده و مقدار مصرف بعدی نیز دوبرابر نگردد. 
5- در بیماران مبتلا به دیابت، با مصرف این دارو علائم کمی قند خون ممکن است پوشانده شود یا غلظت قند خون افزایش یابد یا کاهش قند خون طولانی شود. 
6- از مصرف سایر داروها، به ویژه داروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخه پزشک ندارند، باید خودداری گردد. 
7- قبل از قطع مصرف دارو، باید با پزشک مشورت شود. 
8- به علت احتمال بروز سرگیجه، خواب‌آلودگی و منگی، هنگام رانندگی یا کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط نمود.
مقدار مصرف:
خوراکی(قرص معمولی) 
بزرگسالان: در درمان آنژین صدری، mg/day320-80 در 4-2 مقدار منقسم، به عنوان ضد آریتمی 30-10 میلی‌گرم 4-3 بار در روز (که بر حسب نیاز و تحمل بیمار تنظیم می‌شود)، به عنوان کاهنده فشار خون، 40 میلی‌گرم دو بار در روز (که معمولاً بر حسب نیاز و تحمل بیمار به تدریج افزایش می‌یابد) تا حداکثر mg/day 640 مصرف می‌شود. به عنوان درمان کمکی کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک 40-20 میلی‌گرم 4-3 بار در روز مصرف می‌شود که بر حسب نیاز و تحمل بیمار تنظیم می‌گردد. در انفارکتوس میوکارد mg/day 240-180 در مقادیر منقسم مصرف می‌شود. به عنوان درمان کمکی در فئوکروموسیتوم 20 میلی‌گرم سه بار در روز تا 40 میلی‌گرم 4-3 بار در روز به مدت سه روز قبل از عمل جراحی تجویز می‌شود. در درمان سردردهای عروقی ابتدا 20 میلی‌گرم چهار بار در روز مصرف می‌شود که سپس مقدار دارو بر حسب نیاز و تحمل بیمار به تدریج تا حداکثر mg/day 240 در صورت نیاز افزایش می‌یابد. 
کودکان: به عنوان ضدآریتمی و کاهنده فشار خون، mg/day 1-0/5 در 4-3 مقدار منقسم مصرف می‌شود. مقدار دارو بر حسب نیاز جهت درمان زیادی فشار خون و پیشگیری از تاکی کاردی فوق بطنی تنظیم می‌شود. 
خوراکی(قرص پیوسته رهش) 
بزرگسالان: در درمان زیاد فشار خون، mg/day 80 در یک نوبت که به تدریج تا mg/day160 در یک نوبت افزایش می‌یابد. در درمان آنژین صدری mg/day 80 در یک نوبت که در فواصل 7-3 روز بر حسب نیاز تا حد اکثر mg/day 320 افزایش می‌یابد. در درمان سردردهای عروقی، mg/day 80 در یک نوبت مصرف می‌شود که می‌تواند تا حداکثر mg/day 240 بر حسب نیاز به تدریج افزایش یابد. 
تزریقی: 
بزرگسالان: به عنوان ضدآریتمی 3-1 میلی‌گرم با سرعت حداکثر mg/min 1 از راه وریدی تزریق می‌شود. در صورت نیاز، پس از دو دقیقه و سپس از چهار ساعت مجدداً همین مقدار تزریق می‌گردد. 
کودکان: از راه تزریق وریدی آهسته mg/kg 0/1-0/01 (تا حداکثر یک میلی‌گرم در هر روز) مصرف می‌شود که هر 8-6 ساعت در صورت نیاز تکراری می‌گردد.
اشکال دارویی:
Injection: 1 mg/ml 
Scored Film Coated Tablet: 40mg, 80mg Film Coated Tablet: 10mg 
Sustained Release Tablet: 80mg, 160mg
تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص پروپراتد 40 میلی گرم
داروسازی تهران دارو [ ایران ]
 
قرص پروپراتد 10 میلی گرم
داروسازی تهران دارو [ ایران ]
 
آمپول پرانول 1 میلی گرم
داروسازی تولید دارو [ ایران ]
 
قرص پرانول 10 میلی گرم
داروسازی تولید دارو [ ایران ]
 
قرص پرانول 40 میلی گرم
داروسازی تولید دارو [ ایران ]
 
قرص پروپرانولول-حکیم 10 میلی گرم
داروسازی حکیم [ ایران ]
 
قرص پروپرانولول-حکیم 40 میلی گرم
داروسازی حکیم [ ایران ]
 
قرص پروپرانولول روز دارو 10 میلی گرم
داروسازی روز دارو [ ایران ]
 
قرص روز-پروپرانولول 80 میلی گرم
داروسازی روز دارو [ ایران ]
 
قرص پروپرانولول روز دارو 40 میلی گرم
داروسازی روز دارو [ ایران ]
 
قرص پروپرانولول روز دارو 20 میلی گرم
داروسازی روز دارو [ ایران ]
 
قرص پروپرانولول-عبیدی 20 میلی گرم
داروسازی عبیدی [ ایران ]
 
قرص پروپرانولول ام دی 10 میلی گرم
داروسازی مهر دارو [ ایران ]
 
قرص پروپرانولول ام دی 40 میلی گرم
داروسازی مهر دارو [ ایران ]
 
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
PROPRATED 40MG TAB
داروسازی تهران دارو [ IRAN ]
 
PROPRATED 10MG TAB
داروسازی تهران دارو [ IRAN ]
 
PRANOL 1MG/1ML AMP
داروسازی تولید دارو [ IRAN ]
 
PRANOL 10MG TAB
داروسازی تولید دارو [ IRAN ]
 
PRANOL 40MG TAB
داروسازی تولید دارو [ IRAN ]
 
PROPRANOLOL-HAKIM 10MG TAB
داروسازی حکیم [ IRAN ]
 
PROPRANOLOL-HAKIM 40MG TAB
داروسازی حکیم [ IRAN ]
 
PROPRANOLOL RUZDAROU 10MG TAB
داروسازی روز دارو [ IRAN ]
 
RUZ-PROPRANOLOL 80MG TAB
داروسازی روز دارو [ IRAN ]
 
PROPRANOLOL RUZDAROU 40MG TAB
داروسازی روز دارو [ IRAN ]
 
PROPRANOLOL RUZDAROU 20MG TAB
داروسازی روز دارو [ IRAN ]
 
PROPRANOLOL-ABIDI 20MG TAB
داروسازی عبیدی [ IRAN ]
 
PROPRANOLOL MD 10MG TAB
داروسازی مهر دارو [ IRAN ]
 
PROPRANOLOL MD 40MG TAB
داروسازی مهر دارو [ IRAN ]