نام علمی دارو (ژنریک): Captopril
گروه دارویی: Cardiovascular Drugs 
داروهای قلبی عروقی

مصرف در بارداری:
موارد مصرف:
این دارو برای کنترل زیادی خفیف تا متوسط فشار خون به تنهایی یا همراه یک داروی مدر تیازیدی وهمچنین در درمان زیادی شدید فشار خون که به سایر تدابیر درمانی پاسخ نمی‌دهند مصرف می‌شود. کاپتوپریل به عنوان داروی کمکی در نارسایی قلب، پس از سکته قلبی و در آسیب کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین مصرف می‌شود. کاپتوپریل پس از انفارکتوس میوکارد در بیماران مبتلا به اختلال در عملکرد بطن چپ و همچنین دردرمان نفروپاتی دیابتیک نیز مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر:
فارماکوکینتیک:
موارد منع مصرف:
این دارو در بیماری کلیوی-عروقی و تنگی آئورت نباید مصرف شود.

هشدارها:
1-در موارد زیر این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود: سابقه آنژیوادم، زیادی پتاسیم خون، تنگی شریان کلیه، پیوند کلیه و عیب کار کلیه. 
2-در بیمارانی که تحت رژیم غذایی شدیداً کم‌نمک قرار داشته یا دیالیز می‌شوند، کاهش ناگهانی در میزان آنژیوتانسین ll به علت مصرف داروهای مهارکننده ACE ، ممکن است سبب کاهش ناگهانی و شدید فشار خون شود. علاوه بر این خطر نارسایی کلیه ناشی از مصرف دروهای مهارکننده ACE در بیمارانی که سدیم و حجم خون آنها کاهش یافته یا در بیمارانی که مبتلا به نارسایی احتقانی قلب هستند، افزایش می‌یابد. 
3-در طول درمان زیادی فشار خون با کاپتوپریل، اندازه‌گیری فشار خون در فواصل منظم ضروری است.

عوارض جانبی:
کاهش فشار خون، سرگیجه، سردرد، تهوع(و گاهگاهی استفراغ)، کرامپ عضلانی، خشکی مداوم دهان، سرفه، تغییرات صدا و حس چشایی، التهاب مخاط دهان، سوء هاضمه، درد شکم، عیب کار کلیه، افزایش پتاسیم خون، آنژیوادم، کهیر، بثورات جلدی و حساسیت مفرط و اختلالات خونی با مصرف این دارو گزارش شده است.

تداخل دارویی:
مصرف همزمان این دارو با داروهای بیهوش‌کننده،‌اثر کاهنده فشار خون را افزایش می‌دهد. مصرف همزمان ای دارو با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ممکن است اثر پایین‌آورنده فشار خون کاپتوپریل را کاهش داده و خطر نارسایی کلیه را افزایش یابد. در صورت مصرف همزمان این دارو با سیکلوسپورین، خطر بروز زیادی پتاسیم خون افزایش می‌یابد. در صورت مصرف همزمان کاپتوپریل با داروهای مدر نگهدرانده پتاسیم ومکمل‌های پتاسیم، احتمال بروز زیادی پتاسیم خون وجود دارد. همچنین داروهای مدر ممکن است سبب افزایش اثر کاهنده فشار خون، کاپتوپریل شوند. در صورت مصرف همزمان لیتیم یا کاپتوپریل، دفع لیتیم کاهش یافته و غلظت آن در پلاسما افزایش می‌یابد. مصرف همزمان الکل و داروهای مدر با کاپتوپریل ممکن است سبب تشدید اثرات کاهنده فشار خون شود.

نکات قابل توصیه:
1-مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد. 
2-این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی‌کند، بکله آن را کنترل می‌نماید. از این رو مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. 
3-از مصرف سایر داروها، به خصوص داروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخه ندارند، باید خودداری شود. 
4-طی مصرف این دارو، رعایت رژیم غذایی و محدودیت مصرف سدیم اهمیت دارد. 
5-در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت از دو برابر کردن مقدار مصرف دارو باید خودداری شود.

مقدار مصرف:
به عنوان پایین‌آورنده فشار خون، ابتدا مقدار 25 میلی‌گرم 2 یا 3 بار در روز مصرف می‌شود که در صورت نیاز، پس از یک یا دو هفته مقدار مصرف را می‌توان به 50 میلی‌گرم 2 یا 3 بار در روز افزایش داد. در اختلال عملکرد بطن چپ پس از سکته قلبی، ابتدا مقدار واحد 25/6 میلی‌گرم و سپس 5/12 میلی‌گرم 3 بار در روز مصرف می‌شود که به تدریج طی چند روز افزایش می‌یابد. مقدار نگهدارنده 50 میلی‌گرم 3 بار در روز است. در آسیب کلیوی در بیماران دیابتی، 25 میلی‌گرم 3 بار در روز مصرف می‌شود. 
در نارسایی احتقانی قلب، ابتدا 25 میلی‌گرم 2 یا 3 بار در روز مصرف می‌شود. سپس مقدار مصرف در صورت نیاز، هر روز تا میزان 50 میلی‌گرم 2 یا 3 بار در روز افزایش می‌یابد. مقدار نگهدارنده 100-50 میلی‌گرم 2 یا 3 بار در روز است. برای بیمارانی که به علت درمان قبلی با داروهای مدر، سدیم و آب بدن آنها کاهش یافته، بیمارانی که درمان با داروهای مدر را ادامه می‌دهند یا بیمارانی که نارسای کلیوی دارند، مقدار اولیه 5/12-25/6 میلی‌گرم 2 یا 3 بار در روز است. این بیماران برای مراقبت از کاهش بیش از حد فشار خون، حداقل یک ساعت پس از مصرف مقدار اولیه باید تحت نظر باشند. بیشینه مقدار مصرف در بزرگسالان mg/day150 است. 
کودکان: مقدار اولیه mg/kg0/3 سه بار در روز است که بر حسب نیاز هر 24-8 ساعت به مقدار mg/kg0/3 افزایش می‌یابد. در نوزادان، ابتدا mg/kg0/01 دو یا سه بار در روز مصرف می‌شود که سپس بر حسب نیاز و تحمل بیمار تنظیم می‌شود. برای بیمارانی که به علت درمان قبلی با داروهای مدر، سدیم و آب بدن آنها کاهش یافته، بیمارانی که درمان با داروهای مدر را ادامه می‌دهند یا بیمارانی که نارسایی کلیوی دارند، مقدار اولیه mg/kg0/15 سه بار در روز خواهد بود.

اشکال دارویی:
Tablet: 25 mg, 50mg

تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص کاپتوپریل-داروپخش 25 میلی گرم
دارو پخش - کارخانه [ ایران ]
 
قرص کاپتوپریل دی پی 50 میلی گرم
دارو پخش - کارخانه [ ایران ]
 
قرص کاپتوپریل-اکسیر 25 میلی گرم
داروسازی اکسیر [ ایران ]
 
قرص کاپتوپریل-اکسیر 50 میلی گرم
داروسازی اکسیر [ ایران ]
 
قرص کاپتوپریل ایران دارو 25 میلی گرم
داروسازی ایران دارو [ ایران ]
 
قرص کاپتوپریل-تدافارم 50 میلی گرم
داروسازی تهران دارو [ ایران ]
 
قرص کاپتوپریل-تدافارم 25 میلی گرم
داروسازی تهران دارو [ ایران ]
 
قرص کاپتوپریل روزدارو 25 میلی گرم
داروسازی روز دارو [ ایران ]
 
قرص کاپتوپریل روزدارو 50 میلی گرم
داروسازی روز دارو [ ایران ]
 
قرص کاپتوپریل-سها چهارباغ 50 میلی گرم
داروسازی سها [ ایران ]
 
قرص کاپتوپریل-سها چهارباغ 25 میلی گرم
داروسازی سها [ ایران ]
 
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
CAPTOPRIL-DAROUPAKHSH 25MG TAB
دارو پخش - کارخانه [ IRAN ]
 
CAPTOPRIL DP 50MG TAB
دارو پخش - کارخانه [ IRAN ]
 
CAPTOPRIL-EXIR 25MG TAB
داروسازی اکسیر [ IRAN ]
 
CAPTOPRIL-EXIR 50MG TAB
داروسازی اکسیر [ IRAN ]
 
CAPTOPRIL IRANDAROU 25MG TAB
داروسازی ایران دارو [ IRAN ]
 
CAPTOPRIL-TEDAPHARM 50MG TAB
داروسازی تهران دارو [ IRAN ]
 
CAPTOPRIL-TEDAPHARM 25MG TAB
داروسازی تهران دارو [ IRAN ]
 
CAPTOPRIL RUZDAROU 25MG TAB
داروسازی روز دارو [ IRAN ]
 
CAPTOPRIL RUZDAROU 50MG TAB
داروسازی روز دارو [ IRAN ]
 
CAPTOPRIL-SOHA CHARBAGH 50MG TAB
داروسازی سها [ IRAN ]
 
CAPTOPRIL-SOHA CHARBAGH 25MG TAB
داروسازی سها [ IRAN ]