نام علمی دارو (ژنریک): Clonidine
گروه دارویی: Cardiovascular Drugs 
داروهای قلبی عروقی
دانلود نرم افزار اطلاعات داروها
مصرف در بارداری:
موارد مصرف:
کلونیدین برای کنترل زیادی فشار خون، پیشگیری از بروز حملات میگرن، به عنوان داروی کمکی در درمان قاعدگی دردناک و گرگرفتگی ناشی از یائسگی و برای رفع سریع عوارض ناشی از سندرم قطع مصرف مواد مخدر شبه تریاک مصرف می‌شود.
مکانیسم اثر:
تصور می‌شود که اثر کلونیدین در پایین‌آورنده فشار خون ناشی از تحریک گیرنده‌های آلفا-2 آدرنرژیک مرکزی باشد که منجر به کاهش جریان خروجی سمپاتیک به سمت قلب، کلیه‌ها و بستر عروق محیطی می‌شود. نتیجه آن کاهش مقاومت عروق محیطی، کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و کاهش سرعت ضربان قلب است.
فارماکوکینتیک:
کلونیدین از راه خوراکی به خوبی جذب می‌شود. پیوند این دارو به پروتئین کم تا متوسط است (40-20 درصد). متابولیسم این دارو کبدی است. نیمه عمر کلونیدین در افراد با کلیه سالم حدود 16-12 ساعت می‌باشد. زمان شروع اثر کاهش فشار خون 60-30 دقیقه پس از 4-2 ساعت ظاهر می‌شود. طول اثر دارو از راه خوراکی تا 8 ساعت(36-24 ساعت در بعضی از بیماران)می باشد. 60-40 درصد دارو از راه کلیه طی 24 ساعت به صورت تغییر نیافته دفع می‌شود.
موارد منع مصرف:
هشدارها:
1-به منظور جلوگیری از بروز بحران زیادی فشار خون، مصرف این دارو باید به تدریج قطع شود. 
2-این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: سندرم رینود یا سایر بیماری‌های انسدادی عروق محیطی، سابقه افسردگی و پورفیری( در این مورد عدم مصرف دارو ترجیح داده می‌شود). 
3- در صورت وجود عیب کار کلیه، کاهش مقدار مصرف دارو ممکن است ضروری باشد. 
4-اگر برای جراحی نیاز به قطع درمان باشد، توصیه می‌شود که اخرین مقدار حداکثر 6-4 ساعت قبل از جراحی از داروهای تزریقی پایین‌آورنده فشار خون استفاده شود. 
5-اندازه‌گیری فشار خون در فواصل منظم در طول درمان با این دارو ضروری است.
عوارض جانبی:
خشکی دهان، تسکین، افسردگی، احتباس مایعات، برادی کاردی، پدیده رینود، سردرد، سرگیجه، احساس سرخوشی، بی‌قراری شبانه، یبوست و به ندرت کاهش توانایی جنسی با مصرف این دارو گزارش شده است.
تداخل دارویی:
داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای ممکن است اثرات کاهنده فشار خون کلونیدین را کاهش دهند. در صورت مصرف همزمان کلونیدین با مسدودکننده‌های گیرنده‌های بتا-آدرنرژیک، قطع مصرف کلونیدین ممکن است موجب بحران زیادی فشار خون شود.
نکات قابل توصیه:
1-مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد. 
2-این دارو، افزایش فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. از این رو مصرف دارو ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. 
3-مراجعه به پزشک،قبل از قطع مصرف دارو ضروری است، زیرا ممکن است کاهش تدریجی مقدار مصرف برای جلوگیری از بروز زیادی واجهشی فشار خون لازم باشد. 
4-به علت احتمال بروز خواب‌آلودگی، از رانندگی و کار کردن با وسایلی که نیاز به هوشیاری دارد، باید خودداری شود. 
5-از مصرف سایر داروها، به خصوص داروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخه ندارند، وداروهای مضعف cns باید خودداری شود. 
6-توصیه می‌شود به منظور اطمینان از کنترل فشار خون در طول شب وکاهش حالت خواب‌آلودگی در روز، آخرین مقدار مصرف روزانه دارو هنگام خواب مصرف شود. 
7-در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود. اگر بیش از 2 نوبت مصرف دارو فراموش شد،به دلیل احتمال بروز واکنش شدید، حتماً با پزشک مشورت گردد.
مقدار مصرف:
به عنوان پایین‌آورنده فشار خون، ابتدا 1/0 میلی‌گرم 2 بار در روز مصرف می‌شود. در صورت نیاز به کنترل فشار خون،مقدار مصرف هر هفته 1/0 میلی‌گرم افزایش می‌یابد. به عنوان مقدار نگهدارنده، mg/day0/6 -2/0 در مقادیر منقسم مصرف می‌شود. به منظور کاهش فوری زیادی فشار خون (ولی نه در موارد اضطراری)، مقدار حمله‌ای 2/0 میلی‌گرم مصرف شود و سپس 1/0 میلی‌گرم هر یک ساعت تا زمانی که فشار خون دیاستولی کنترل گردد، یا مقدار مصرف تام به 8/0 میلی‌گرم برسد، مصرف می‌گردد. سپس بیمار با مقدار نگهدارنده دارو باید کنترل شود. 
به عنوان پیشگیری از بروز سردردهای عروقی در بزرگسالان، ابتدا 025/0 میلی‌گرم 4-2 بار در روز مصرف می‌شود که این مقدار می‌تواند تا حداکثر 05/0 میلی‌گرم 3 بار در روز افزایش یابد. 
در درمان قاعدگی دردناک مقدار 025/0 میلی‌گرم 2 بار در روز به مدت 14 روز قبل از قاعدگی و طی آن مصرف می‌شود. به عنوان داروی کمکی در درمان سندرم یائسگی، مقدار 075/0-025/0 میلی‌گرم 2 بار در روز مصرف می‌شود.
اشکال دارویی:
Scored Tablet: 0.2mg
تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص وازونیدین 0.2 میلی گرم
داروسازی تولید دارو [ ایران ]
 
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
VAZONIDIN 0.2MG TAB
داروسازی تولید دارو [ IRAN ]