نام علمی دارو (ژنریک): Coal Tar
گروه دارویی: Dermatological Drugs and Sunscreens 
داروهای پوستی و ضد آفتاب ها
مصرف در بارداری:
موارد مصرف:
کول‌تار برای درمان شوره سر، درماتیت سبوره‌ای و آتوپیک و پسوریازیس به کار می‌رود.
 
مکانیسم اثر:
این دارو هیپرپلازی پوست را در برخی از اختلالات پرولیفراتیو کاهش می‌دهد. به علاوه اثرات ضد عفونی کننده،‌ ضد انگلی، ضد قارچی، ضد باکتریایی و کراتوپلاستیک در انسان گزارش شده است.

فارماکوکینتیک: 
موارد منع مصرف:
دارو درمحل عفونت، پسوریازیس چرک‌دار یا حاد و یا ناحیه بدون پوست و یا در صورت وجود سابقه حساسیت به آن نباید مصرف شود. 
هشدارها:
1- از تماس دارو با چشم‌ها، مخاط، نواحی تناسلی و مقعد یا پوست صدمه دیده باید اجتناب شود. 
2- مصرف دارو با متوکسالن سیتمیک یا موضعی توصیه نمی‌شود.

عوارض جانبی:
فولیکولیت، تحریک پوستی و ضایعات مشابه بثورات، حساسیت به نور، رنگی شدن پوست، مو و البسه گزارش شده است.
 
تداخل دارویی:
مصرف همزمان داروهای حساس کننده به نور از قبیل متوکسالن، اسید نالیدیکسیک، گریزئوفولوین، فنوتیازین‌ها، سولفونامیدهای سیستمیک،تتراسایکلین‌های سیستمیک و مدرهای تیازیدی با فرآورده‌های حاوی این دارو ممکن است موجب بروز اثرات تجمعی حساسیت به نور شود.
 
نکات قابل توصیه:
  1. برای استفاده از شامپو، موی سر باید با آب گرم مرطوب شده، با مقدار کافی شامپو شسته و آبکشی گردد. شستشو با شامپو باید تکرار شده و پس از پنج دقیقه موها به دقت آب‌کشی شود.
  2. فرآورده‌های مایع حاوی این دارو را می‌توان روی پوست خشک یا مرطوب به کار برد یا آنها را به مقدار لازم به آب نیمه‌گرم وان حمام افزوده استحمام کرد. در صورت مصرف مستقیم آن بر پوست باید مقدار کافی از دارو را روی موضع مورد نظر قرار داده و به آرامی مالش داد.
  3. محلول دارو آتش‌گیر است و نباید درنزدیکی گرما یا شعله باز و یا هنگام سیگار کشیدن مصرف شود. ترجیحاً در دمای 30-15 درجه سانتی‌گراد و در ظرف دربسته نگهداری شود.
  4. دارو ممکن است به طور موقت رنگ موهای بور، سفید یا رنگی را تغییر دهد.
  5. به دلیل احتمال بروز واکنش حساسیت به نور، تا 72 ساعت پس از مصرف دارو نواحی تحت درمان نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرا گیرند، مگر این که پزشک توصیه دیگری کرده باشد. قبل از تماس با نور مستقیم خورشید یا نور چراغ باقیانده دارو باید از روی پوست بیمار برداشته شود.
  6. چنانچه دارو همراه با نور UV یا نور خورشید تجویز شده باشد، بیمار می‌تواند 72-2 ساعت پس از استعمال کل تار در معرض نور قرار گیرد. در این صورت حداقل دوز اریتمی باید برای هر بیمار مشخص شده و اولین مواجه دوزی نباید از حداقل دوزاریتمی تجاوز نماید.
مقدار مصرف:
بزرگسالان: لوسیون 2 تا 5 درصد را می‌توان 3-1 بار در روز به طور موضعی مصرف کرد یا اینکه آن را در آب نیم‌گرم وان حمام ریخته و استحمام کرد. شامپوی حاوی این دارو دو بار در هفته و یا مطابق دستور پزشک مصرف می‌شود.

اشکال دارویی:
Lotion: 5% 
Shampoo: 1% 
Soap: 2%
 
تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
شامپو درمین 1%
داروسازی گیلارانکو [ ایران ]
 
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
DERMIN 1% SHAMPOO
داروسازی گیلارانکو [ IRAN ]