اطلاعات داروی آمانتادین Amantadine

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir

گروه داروئی: داروهای ضد پارکینسون

موارد مصرف:
آمانتادین به تنهایی یا همراه با سایر داروهای آنتی کولینرژینک برای درمان بیماری پارکینسون به کارمی رود. به علاوه، این داروبه منظور پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه تنفسی ناشی از گونه های آنفلوانزا Aنیز استفاده می شود.


مکانیسم اثر:
مکانیسم اثر دارو مشخص نیست، اماممکن است با تاثیر برساخت، آزادی سازی یا بازجذب دوپامین و نوراپی نفرین، عملکرد سیستم دوپامینرژیک را تقویت کند. به عنوان ضد ویروس آنفلوزا به نظر می رسد از Uncoating ویروس و آزاداسید نوکلئیک آن بداخل سلول های اپی تلیال تنفسی جلوگیری می کند.

فارماکوکینتیک:

آمانتادین از دستگاه گوارش به خوبی جذب می شود و بداخل بزاق و ترشحات بینی انتشار می یابد. دارو از سد خونی- مغزی عبور کرده و بداخل شیر نیز ترشح می گردد. نیمه عمر دارو نزد افراد طبیعی 15-11 ساعت و در حدود 90 درصد آن به تغییر نیافته از ادرار دفع می شود. حداکثر غلظت سرمی طی 4-2 ساعت کسب می گردد.

منع مصرف:
این دارو در مبتلایان به صرع، با سابقه اولسرپپتیک و در افراد با نارسایی شدید کلیه و در دوران بارداری و شیر دهی نباید مصرف شود.

عوارض جانبی:
بی اشتهایی، تهوع، عصبی شدن، ناتوانی در تمرکز، بی خوابی، گیجی، تشنج، توهمات، گوشه گیری، تاری دید، اختلات گوارشی، آدم طبیعی و بندرت لکوپنی و بثورات جلدی از عوارض جانبی دارو هستند.

تداخلات دارویی:
استفاده همزمان این دارو با الکل، داروهای آنتی کولینرژیک، محرک های CAN، کنین، کینیدن و کوتریموکسازول ممکن است به تشدید عوارض جانبی منجر شود.

هشدار ها:

  1. روی اعمالی که نیاز به دقت و مهار دارند،مثل رانندگی، ممکن است تاثیر بگذارد.
  2. در موارد زیر با احتیاط فراوان تجویز شود: نارسایی کبدی یا کلیوی، نارسایی احتقانی قلب، حالات توهم، سالمندی.

توصیه های دارویی:

  1. از قطع ناگهانی دارو اجتناب شود.
  2. این دارو اثرات ضد پارکینسونی بسیار کمی دارد. تعداد کمی از بیماران از این دارو سود می برند، زیرا نسبت به اثرات آن تحمل حاصل می شود. مزیت دارو این است که تقریباً عاری از عوارض جانبی جدی است.
  3. در صورت بروز تصور اقدام به خودکشی فوراً به پزشک مراجعه شود.

اشکال داروئی:

کپسول آمورل 100 میلی گرم
کپسول آمانتادین فاتک شیمی پارس 100 میلی گرم
کپسول ویرالس 100 میلی گرم
کپسول آمانتادین-جکیم 100 میلی گرم

AMMOREL 100MG CAP
AMANTADINE FATAC CHEMIE PARS 100MG CAP
VIRALESS® 100MG CAP
AMANTADINE-HAKIM 100 CAP