دمکلوسیکلین Demeclocycline

مرکز و پایگاه اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب، اطلاعات دارویی- www.daruyab.blog.ir

نام علمی دارو (ژنریک): Demeclocycline
گروه دارویی: Antibacterials
داروهای ضد باکتری

شرکت های تامین کننده این دارو در کشور:
موارد مصرف:

فعالیت ضد میکروبی:
همانند تتراسیکلین. گفته می شود که این دارو علیه گونه های مشخصی از ارگانیسم ها مثل ناسیریاگنوره آ و هموفیلوس آنفولانزا فعال تر است به علاوه این که علیه گونۀ بروسلا در محیط آزمایشگاهی فعال ترین تتراسیکلین است.


مکانیسم اثر:
فارماکوکینتیک:

همانند تتراسیکلین هیدروکلرید حدود 60 تا 80 درصد دوز تجویزی از مسیر گوارشی جذب می شود و اوج غلظت پلاسمایی آن 3 تا 4 ساعت بعد از یک دوز منفرد خوراکی 300 میلی گرمی حدود 5/1 تا 7/1 میکروگرم در میلی لیتر می باشد اما با دوزهای مکرر، می توان به غلظت های پلاسمایی بالاتری دست یافت. نیمه عمر حذف پلاسمایی آن حدود 12 ساعت می باشد و کلیرانس کلیوی آن حدود نصف تتراسیکلین است.


موارد منع مصرف:
هشدارها:
عوارض جانبی:

همانند تتراسیکلین هیدروکلراید واکنش های فتوتوکسیک با این دارو نسبت به دیگر تتراسیکلین ها شیوع بیشتری دارد و بیماران باید از تماس مستقیم با نور خورشید پرهیز کنند. در بیماران تحت درمان با این دارو ممکن است دیابت نفروژنیک برگشت پذیر همراه با پلی اوری، پرنوشی و ضعف رخ می دهد و در تجویز طولانی مدت این دارو غلظت کراتینین پلاسما می بایست مانیتور گردد.


تداخل داروی:

همانند تتراسیکلین:

نکات قابل توصیه:
مقدار مصرف:

دمکلوسیکلین یک مشتق تتراسیکلین است با کاربردهای مشابه با آن آهسته تر دفع می شود و غلظت های خونی مؤثر آن برای مدت طولانی تری باقی می مانند. به صورت خوراکی و به فرم هیدروکلرید تجویز می شود. دوز معمول بالغین 600 میلی گرم دمکلوسیکلین هیدروکلراید در روز است که در 2 یا 4 دوز تقسیم شده و ترجیحاً یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا تجویز می شود، در مورد پنومونی غیر تیپیک ممکن است دوز 900 میلی گرم در 3 دوز تقسیم شده داده شود. در مورد کودکان بالای 8 سال تقریباً به طور روزانه دوز 6 تا 12 میلی گرم برکیلوگرم و در دوزهای تقسیم شده تجویز می شود اما باید مراقب اثر تتراسیکلین ها بر دندان ها و استخوان ها بود. در درمان هایپوناترمی مزمن ناشی از سندرم ترشح نابجای ADH در بالغین می توان از این دارو استفاده کرد. در آغاز فرم هیدروکلرید دارو با با دوز 900 تا 1200 میلی گرم در روز در دوزهای تقسیم شده تجویز می شود و تا دوز نگهدارنده 600 تا 900 میلی گرم در روز کاهش می یابد. از نمک های کلسیم و منیزیوم دارو نیز استفاده می شود.

مرکز و پایگاه اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب، اطلاعات دارویی- www.daruyab.blog.ir
اشکال دارویی:
تولیدات این دارو (نام های فارسی):
تولیدات این دارو (نام های انگلیسی):