اطلاعات کامل داروی دانترولن Dantrolene

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir - مشخصات دارویاب عوارض مقدار مصرف پایگاه معرفی مرکز دارویی ایران

گروه داروئی: داروهای شل کننده عضلات

موارد مصرف:
دانترولن در درمان اسپاسم و به عنوان داروی کمکی در درمان هیپرترمی بدخیم، سندرم نورولپتیک بدخیم، کمبود فسفریلاز عضلات و رشد ناقص و ناهنجار عضلانی نوع Duchenne به کار می رود.

مکانیسم اثر:
دانترولن در آزاد شدن یون کلسیم از رتیکولوم سارکوپلاسمیک دخالت کرده از افزایش غلظت یون کلسیم میوپلاسم جلوگیری یا آن را کاهش می دهد. با کاهش یون کلسیم، فعالیت مسیرهای کاتابولیکی که همراه با سندرم بحران هیپرترمی بدخیم است، کاهش می یابد. دانترولن همچنین به طور مستقیم بر روی عضلات اسکلتی عمل کرده و ارتباط بین تحریک عصبی انقباض را، از طریق تداخل با آزاد شدن یون کلسیم از رتیکولوم سارکوپلاسمیک، قطع می کند. و انقباض عضلانی ناشی از بازتابهای چند سیناپسی و تک سیناپسی را کاهش می دهد.

فارماکوکینتیک:
متابولیسم دانترولن کبدی است. نیمه عمر تزریق وریدی 8-4 ساعت و از راه خوراکی، 7/8 ساعت می باشد. شروع اثر آن در اسپاسم های ناشی از اختلال نرون های حرکتی، یک هفته بعد یا بیشتر است. دفع دارو کلیوی است.

منع مصرف:
در بیماری فعال کبدی مثل هپاتیت یا سیروز به دلیل افزایش خطر بروز مسمومیت کبدی، مگر در درمان بحران هیپوترمی بدخیم نباید مصرف شود.

عوارض جانبی:
اسهال شدید، ضعف تنفس: سرگیجه یا منگی، خواب آلودگی، احساس بدحالی یا بیماری، ضعف عضلانی، تهوع و استفراغ وخستگی غیر عادی ادرار تیره یا خونی، اغتشاش شعور، یبوست شدید، تشنج، درماتیت حساسیتی، دفع مشکل ادرار، مسمومیت کبدی، ضعف مغزی، فلبیت و ترشحات در فضای مغزی، فلبیت و ترشحات در فضای جنب یا پریکاردیت از عوارض جانبی شایع دارو هستند.

تداخلات دارویی:
مصرف همزمان دانترولن با داروهای مضعف CNS و سایر داروهای سمی برای کبد(در صورت مصرف طولانی مدت) باعث تشدید عوارض جانبی دارو می شود.

هشدار ها:

  1. در صورت بروز هپاتیت یا آزمون های غیر طبیعی کار کبد، مصرف دارو قطع شود. در صورت نیاز مجدد به دارو پس از بازگشت علائم به حال عادی، بیمار بستری می شود و درمان با مقادیر کم شروع و بتدریج اضافه شود. در صورت بروز هرگونه ناهنجاری مجدد در آزمون های کبد درمان باید قطع شود.
  2. مصرف طولانی مدت مقادیر زیاد در یک دوره زمانی، خطر مسمومیت کبد را بالا می برد.
  3. در صورت بروز اسهال شدید مصرف دارو قطع شود. اگر پس ازشروع مجدد مصرف اسهال شدید بروز کرد، ممکن است برای همیشه نیاز به قطع دارو باشد.
  4. در عیب کار قلب، کبد، ریه، میوپاتی، بیماری های عصبی-عضلانی که منجر به اختلال تنفسی می شود و زنان بالاتر از 35 سال به ویژه زنانی که استروژن مصرف می کنند به دلیل افزایش خطر مسمومیت کبدی، با احتیاط مصرف شود.
  5. در صورت بروز عوارضی مثل سرگیجه، خواب آلودگی یا منگی، اختلال بینایی یا ضعف عضلانی با احتیاط مصرف شود. ضمناً برای کاهش عوارض فوق و تحریک گوارشی باید درمان را ابتدا با مقادیر کم شروع کرد و مقدار مصرف را تا نتیجه مطلوب به تدریج افزایش داد.
  6. اگر بعد از 45 روز پیشرفتی در درمان حاصل نشد، مصرف دارو باید قطع شود.

توصیه های دارویی:

  • اگر بیمار قادر به بلع کپسول نباشد، محتوی کپسول را با آب میوه یا سایر مایعات مخلوط و بلافاصله میل نماید.
  • در تزریق وریدی نباید به خارج رگ و بافت های اطراف نشت کند چون PH محلول شدیداً قلیایی است.

اشکال داروئی:

پودر قابل تزریق رونتو 20 میلی گرم

REVONTO 20 MG POWDER FOR INJ