اطلاعات کامل داروی فلاووکسات Flavoxate

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir - مشخصات دارویاب عوارض مقدار مصرف پایگاه معرفی مرکز دارویی ایران

گروه داروئی: داروهای مجاری ادرای

موارد مصرف:
فلاووکسات به عنوان یک شل کننده عضلات صاف تجویز می‌شود ولی آثار آنتی موسکارینی نیز دارد و یک آمین نوع سوم است. از آن برای تسکین علامتی درد، تکرر ادرار و بی اختیاری مرتبط با اختلالات التهابی مجاری ادراری استفاده میکنند. همچنین برای تسکین اسپاسم‌های پیشابراه- مثانه‌ای ناشی از جراحی یا وسایل به کار رفته کاربرد دارد. دوز معمول آن 200 میلی گرم، خوراکی و 3 بار در روز است.

مکانیسم اثر:
این دارو مسدد گیرنده های موسکارینی کولینرژیک است و از این طریق باعث شل شدن عضلات صاف مثانه و دستگاه ادراری می شود. همچنین به طور مستقیم و غیر اختصاصی دارای اثر شل کنندگی بر عضلات صاف می باشد.

فارماکوکینتیک:
فلاووکسات به راحتی از طریق مسیر معده- روده‌ای جذب می‌شود و به سرعت متابولیزه می‌شود، همانند اسید متیل فلاون کربوکسیلیک بعد از 24 ساعت حدود 50 تا 60 درصد آن از طریق ادرار دفع شده است.

عوارض جانبی:
خشکی دهان، یبوست، تاری دید، تهوع، ناراحتی شکم، برافروختگی صورت(به خصوص در بچه ها) مشکل در ادرار کردن، سردرد، گیجی، خشکی پوست، اسهال، آریتمی و تشنج از عوارض جانبی این دارو هستند.

تداخلات دارویی:
مصرف همزمان این دارو با دیسوپیرامید، داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و مهار کنده های مونوآمینواکسیداز، آنتی هیستامین ها، فنوتیزین ها و آمانتادین موجب افزایش اثرات ضد موسکارینی می گردد. این دارو موجب کاهش جذب گوارشی کتوکونازول گردیده و با اثرات گوارشی متوکلوپرامید و سیساپراید مخالفت می کند. این دارو با ایجاد خشکی دهان اثر نیتراتهای زیرزبانی را کاهش می دهد.

هشدار ها:
ممکن است باعث خواب آلودگی و تاری دید شود به قسمی که توانایی مغزی و حرکتی را تحت تاثیر قرار می دهد.
اگر برای انجام کاری تمرکز زیاد لازم دارید از مصرف این دارو پرهیز کنید(رانندگی و کار با ماشین آلات)
در هوای گرم و موقع ورزش با احتیاط مصرف شود چون ممکن است دمای بدن با این دارو افزایش یابد.

اشکال داروئی:

FLAVOXATE HCL 200MG TAB
[قرص فلاوکسات]