قرص OVUMID اوومید 50 میلی گرم

دانلود نرم افزار اطلاعات داروها

مرکز اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب - www.daruyab.blog.ir

نام علمی دارو:     Clomifene Citrate
گروه دارویی:     Sex Hormones

مصرف در بارداری:     
موارد مصرف:
کلومیفن برای درمان ناباروری ناشی از کاهش یا فقدان تخمک گذاری در زنان و نیز ناباروری مردانی که تولید اسپرم در آنها کافی نیست ، به کار برده می شود. این ترکیب همچنین در درمان بی کفایتی عملکرد جسم زرد و نیز تشخیص نارسایی محور هیپوتالامیک-هیپوفیز- غده فوق کلیه مفید می باشد. به منظور ارزیابی عمل تخمدانها در تخمک گذاری نیز استفاده شده است.

مکانیسم اثر:
کلومیفن عمدتاً دارای اثرات ضد استروژنی بوده و بعضاً خواص استروژنی نیز دارد. این دارو با اتصال رقابتی به گیرنده های استروژن در سطح هیپوتالاموس ، مانع اثر مهاری استروژن بر آزاد شدن گنادو تروپین ها و در نتیجه افزایشLH وFSH می گردد. این امر خود موجب بلوغ فولیکولهای تخمدانی، افزایش پیکLH قبل از تخمک گذاری ، تخمک گذاری و در نهایت تکامل جسم زرد می شود. در ناباروری مردان نیز از طریق افزایش ترشح LH وFSH ، اثر درمانی خود را اعمال می کند.

فارماکوکینتیک:
دارو از دستگاه گوارش به خوبی جذب می شود. متابولیسم دارو در کبد صورت گرفته و نیمه عمر آن حدود 7-5 روز است. معمولاً طی10-4 روز پس از مصرف آخرین نوبت مصرف دارو، تخمک گذاری صورت می گیرد. قسمت اعظم دارو از صفرا و مدفوع و بخش اندکی از کلیه ها دفع می گردد.

موارد منع مصرف:
این دارو در مبتلایان به نارسایی عملکرد کبد، افسردگی، وجود کیست های تخمدانی غیر از سندرم پلی کیستیک تخمدان و ترومبوفیلبیت نباید مصرف شود.

هشدارها:
1. مصرف طولانی مدت دارو می تواند موجب بروز تومورهای تخمدان گردد.
2. کلومیفن با کاهش تولید و تغییر موکوس دهانه رحم ممکن است با عمل اسپرم و متعاقب آن باروری و بارداری تداخل نماید.
3. احتمال بروز چند قلوزایی با مصرف دارو وجود دارد.

عوارض جانبی:
مهم ترین عوارض عبارتند از: تشکیل کیست تخمدان، بزرگ شدن بیش از حد تخمدان، بزرگ شدن بافت فیبروئید رحم، گرگرفتگی، احساس ناراحتی در پستان و اختلال دید.

تداخل دارویی:
نکات قابل توصیه:
1. دارو باید به میزان مناسب و در ساعت مشخصی از روز مصرف شود.
2. در صورت فراموش کردن یک وعده مصرف دارو، بهتر است بلافاصله پس از به خاطر آوردن مصرف شود. در صورتی که در زمان مصرف بعدی، بیمار عدم مصرف دارو را به خاطر آورد، در نوبت بعدی، باید دارو به میزان دو برابر استفاده شود. در صورت فراموش کردن بیش از یک بار، به پزشک مراجعه شود.

مقدار مصرف:
دردرمان ناباروری در زنان، دارو به میزانmg/day50 و به مدت 5 روز، تجویز می شود. مصرف دارو باید از روز پنجم قاعدگی شروع شود. در صورت عدم بروز حاملگی، می توان دوره درمان را در 4-3 دوره بعد تکرار نمود که در آن صورت مقدار تجویز را می توان به mg/day 100-75 و به مدت 5 روز افزایش داد. در زنان حساس به کلومیفن و یا مبتلایان به سندرم پلی کیستیک تخمدان، بایستی مقادیر کمتر تجویز شوند.
مرکز اطلاعات و مشخصات داروها، دارویاب - www.daruyab.blog.ir
اشکال دارویی:
Tablet:50mg

تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو    تولیدکننده [کشور]    توضیحات    وارد کننده
قرص اوومید 50 میلی گرم    
داروسازی ایران هورمون [ ایران ]
         
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو    تولیدکننده [کشور]    توضیحات    وارد کننده
OVUMID 50MG TAB    
داروسازی ایران هورمون [ IRAN ]