اطلاعات کامل داروی سیکلوپنتولات Cyclopentolate

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir - مشخصات دارویاب عوارض مقدار مصرف پایگاه معرفی مرکز دارویی ایران

گروه داروئی: داروهای منقبض کننده، بازکننده مردمک چشم و ضد گلوکوم

موارد مصرف:
سیکلوپنتولات برای تعیین عیوب انکساری و در روشهای تشخیصی مانند افتالموسکوپی، برای گشاد کردن مردمک چشم در روشهای تشخیصی و یا قبل و بعد از اعمال جراحی و درمان یوئوتیت استفاده می شود.

مکانیسم اثر:
سیکلوپنتولات بخاطر اثر آنتی کولینرژیکی پاسخ عضله اسفنگتر عنبیه و عضله تطابقی جسم مژگانی را به تحریکات استیل کولین بلوک می کند و باعث گشادشدن مردمک چشم و فلج تطابق می شود.

فارماکوکینتیک:
شروع اثر دارو سریع می باشد. زمان رسیدن به حداکثر اثر سیکلوپلژی، 75-25 دقیقه و گشادی مردمک 60-30 دقیقه است. طول اثر آن در بازگشت تطابق، 24-6 ساعت می باشد ولی برطرف شدن گشادی مردمک در برخی افراد تا چند روز به طول می انجامد.

منع مصرف:
این دارو در کودکان مبتلا به آسیب مغزی و فلج اسپاستیک، افراد مبتلا به سندرم داون یا منگولیسم، یا گلوکوم با زاویه بسته نباید مصرف شود.

عوارض جانبی:
التهاب پلک و ملتحمه، پرخونی، التهاب قرنیه، چسبندگی جسم مژگانی به عنبیه، تاری دید، سوزش و افزایش حساسیت چشم به نور از عوارض جانبی مهم دارو می باشد.

تداخلات دارویی:
سیکلوپنتولات ممکن است اثرات ضد گلوکوم و تنگ کننده مردمک داروهای ضدگلوکوم از گروه داروهای کولینرژیک طولانی الاثر مانند اکوتیافات را خنثی کند. همچنین ممکن است با اثر ضدگلوکوم پیلوکارپین تداخل داشته باشد. این دارو نیز اثر گشادکنندگی مردمک توسط سیکلوپنتولات را خنثی می کند.

هشدار ها:

  1. عنبیه تیره رنگ به اثر گشادکنندگی مردمک چشم این دارو مقاوم تر می باشد. در افزایش مقدار مصرف دارو دراین افراد باید احتیاط کرد.
  2. در بیماران با افزایش فشار داخل چشم باید با احتیاط مصرف شود.
  3. افزایش حساسیت به سیکلوپنتولات و داروهای مشابه در نوزادان و کودکان با موهای روشن و چشمان آبی و نیز درافراد مسن گزارش شده است.

توصیه های دارویی:

  1. افزایش فشار داخلی بینی و دستگاه اشکی خصوصاً در کودکان باید کنترل شود.
  2. اگر تاری دید یا افزایش حساسیت به نور بیش از 36 ساعت پس از قطع دارو ادامه یافت، به پزشک مراجعه کنید.

اشکال داروئی:

قطره چشمی کولیرکاسی سیکلوپلژیکو 1%
قطره چشمی میدریلات 1%

COLIRCUSI CICLOPLEGICO 1% EYE DROP
MYDRILATE HCL 1% EYE DROP