اطلاعات کامل داروی اکوتیوپات آیوداید Ecothiopate Iodide

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir - مشخصات دارویاب عوارض مقدار مصرف پایگاه معرفی مرکز دارویی ایران

گروه داروئی: داروهای منقبض کننده، بازکننده مردمک چشم و ضد گلوکوم

موارد مصرف:
اکوتیوفات در درمان گلوکوم با زاویه باز، انسداد مجرای خروجی مایع زلالیه، به دنبال برداشتن عنبیه، لوچی تطابقی همگرا، بعضی از انواع گلوکوم ثانویه که با التهاب مجموعه عنبیه، جسم مژگانی و مشیمیه همراه نباشد، به خصوص در گلوکوم بعد از جراحی آب مروارید مصرف می شود.

مکانیسم اثر:
اکوتیوفات یک مهار کننده قوی و طولانی اثر آنزیم کولین استراز می باشد. با مهار این آنزیم که روزها تا هفته ها طول می کشد، باعث ایجاد میوز و فلج تطابقی چشم می شود.

فارماکوکینتیک:
پس از مصرف موضعی در چشم، طی 30-10 دقیقه مردمک چشم تنگ می شود. این اثر به مدت چندین روز تا 4 هفته ادامه می یابد. کاهش فشار داخل چشم پس از گذشت 8-4 ساعت از مصرف دارو قابل تشخیص است و طی 24 ساعت به اوج خود می رسد. این اثر به مدت چندین روز تا 4 هفته ادامه می یابد.

منع مصرف:
التهاب عنبیه، جسم مژگانی، و مشیمیه گلوکوم با زاویه بسته قبل از برداشتن عنبیه یا در بیماران مبتلا به گلوکوم با زاویه باریک، گلوکوم همراه با التهاب عنبیه و جسم مژگانی نباید مصرف شود.

عوارض جانبی:
سردرد، خستگی عضلانی، افزایش فعالیت(در کودکان مبتلا به سندرم داون)، گر گرفتگی، برادی کاردی، اشک ریزش، سوزش چشم، تاری دید، حساسیت به نور، اسپاسم تطابقی، تکان های عضله پلک، قرمزی و ضخیم شدن ملتحمه، اسهال، کرامپ های شکمی، افزایش ترشح بزاق، تهوع، استفراغ و تکرر ادرار از عوارض این دارو هستند.

تداخلات دارویی:
تجویز همزمان با ادرفونیوم، نئوستیگمین، پیریدوستیگمین و سایر داروهایی که فعالیت سیستم کولینرژیک را افزایش می دهند، موجب تشدید اثرات فارماکولوژیک این دارو می شود. مصرف این دارو به همراه سوکسینیل کولین موجب بروز آپنه طولانی مدت و کلاپس قلبی- عروقی می شود.

هشدار ها:
این دارو در موارد زیر باید با احتیاط مصرف شود:
تحریک پذیری زیاد عصب واگ، آسم نایژه ای، اختلالات اسپاسمی گوارشی، قرحه گوارشی، کمی فشار خون، برادی کاردی، سابقه انفراکتوس میوکارد، صرع، پارکینسون و سایر اختلالاتی که ممکن است به اثرات ناشی از افزایش تحریک پذیری عصب واگ پاسخ نامطلوبی دهند.

توصیه های دارویی:

  1. به دلیل ایجاد تاری دید، هنگام مصرف این دارو از رانندگی در شب و انجام کارها در نور کم خودداری شود.
  2. در صورت استفاده از دیگر قطره های چشمی، باید حداقل 5 دقیقه بین مصرف دو دارو فاصله باشد.
  3. بعد از چکاندن قطره چشمی، پلک ها را بر روی هم نباید فشار داد و حتی الامکان باید از پلک زدن زیاد نیز خودداری کرد.

اشکال داروئی: -