اطلاعات کامل داروی دروپریدول Droperidol

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir - مشخصات دارویاب عوارض مقدار مصرف پایگاه معرفی مرکز دارویی ایران

اشکال داروئی: خواب آورهای آرامبخش ،و ضد جنون ها

موارد مصرف:
دروپریدول برای ایجاد آرامش و کنترل سریع وضعیت بیمار در اختلالات روانی نظیر مانیا و نیز کنترل نهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و به عنوان داروی پیش‌بیهوشی به تنهایی و یا همراه با داروهای دیگر نظیر فنتانیل و نیتروس اکساید برای ایجاد بیهوشی عمومی به کار می‌رود.

مکانیسم اثر:
دروپریدول اثر خود را عمدتا با انسداد گیرنده‌های دوپامینی‌ در سیستم اعصاب مرکزی ایجاد می‌نماید . این دارو گیرنده‌های الفا – آدرنرژیک را نیز مهار می‌نماید.

فارماکوکینتیک:
جذب این دارو پس از تزریق عضلانی کامل می‌باشد. اثر دروپریدول 10-3 دقیقه بعد از تزریق عضلانی ظاهر می‌گردد. سریعاً‌ در بدن توزیع شده و متابولیسم کبدی وسیعی دارد. نیمه عمر آن بیش از 2 ساعت می‌باشد. اثر تسکین پخش دارو حدود 4-2 ساعت طول می‌کشد. این دارو از طریق کلیه و صفرا دفع می‌گردد.

منع مصرف:
1. این دارو در صورت وجود کاهش پتاسیم خون ، کاهش منیزیم خون، طولانی شدن فاصله QTدر نوار قلبی، ( که از قبل وجود داشته باشد)، حساسیت به دارو و فئوکروموسیتوم نباید مصرف شود.
2. بیماران سالخورده ، ناتوان و افرادی که بشدت بیمار هستند، ممکن است به‌اثرات کاهنده فشار خون و تسکین بخش این دارو حساس‌تر باشند. کاهش مقدار مصرف در این بیماران توصیه می‌شود.

عوارض جانبی:
عوارض خارج هرمی و دیسکینزی دیررس ، خواب‌آلودگی ، کابوس شبانه، افسردگی، بی‌ثباتی خلقی، بی‌خوابی واغتشاش شعور بوسیله این دارو ممکن است ایجاد شود. عوارض خارج هرمی ، خصوصاً واکنش‌های دیستونیک و آکاتزی شایع‌تر و بویژه درافراد دچار تیروئید سمی بروز می‌نماید.

تداخلات دارویی:
خطر بروز آریتمی بطنی در صورت مصرف همزمان با داروهای آنتی هیستامین مانند ترفنادین افزایش می‌یابد. داروهای خواب‌آور و ضد هیجان اثر تسکین‌بخش این دارو را افزایش می‌دهند. داروهایی نظیر متوکلوپرامید و لیتیم عوارض خارج هرمی دروپریدول را افزایش می‌دهند.

هشدار ها:
دراپریدول در بیماری های قلبی – عروقی، پارکینسون، صرع ، در صدمات کبدی و پارکینسون و الکلسیم حاد باید با احتیاط فراوان به کار رود.

توصیه های دارویی:
1. از مصرف فرآورده‌های حاوی الکل یا سایر داروهای مضعف CNSتا 24 ساعت پس از مصرف دروپریدول باید خودداری نمود.
2. از رانندگی یا کار با ماشین آلات تا 24 ساعت پس ازمصرف دروپریدول باید خودداری نمود.