اطلاعات کامل داروی فلورسئین Fluorescein

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir - مشخصات دارویاب عوارض مقدار مصرف پایگاه معرفی مرکز دارویی ایران

گروه داروئی: -

موارد مصرف:
فلورسئین به صورت موضعی برای اندازگیری فشار سطح محدب چشم، پیدا کردن ضایعات سطح چشم، تعیین محل زخم و اجسام خارجی در چشم، انجام آزمون نشت اشک و آزمون های نشت زخم چشم، و قرار دادن لنز سخت به کار می رود. همچنین به صورت تزریق داخل وریدی و به عنوان ماده کمکی در آنژیوگرافی شبکیه چشم، ارزیابی عروق عنبیه، معاینه ته چشم، تشخیص بافتهای مرده و تومورهایمختلف چشم، تعیین زمان گردش خون چشم و مشاهده جریان مایع داخل چشم مصرف می شود.

مکانیسم اثر:
وقتی به طور موضعی بر روی چشم استفاده شود، مناطق خراشیده یا زخمی قرینه و مایعات چشمی را رنگی می کند. ضایعات در نور معمولی سبز و در نور آبی زرد روشن به نظر می رسد. اجسام خارجی در چشم که توسط بافت پوشیده نشده باشند توسط یک حلقه سبز رنگ مشخص می شوند.

منع مصرف:
در صورت حساسیت به فلوروسئین یا هر یک از اجزاء فرآورده و یا همراه با عدسیهای تماسی نرم نباید مصرف شود. همچنبن این دارو برای آنژیوگرافی در زنان باردار (مخصوصاً در سه ماه اول بارداری) نباید مصرف شود.

عوارض جانبی:
با مصرف این دارو، گاهی اوقات تهوع و سردرد، ناراحتی گوارشی، استفراغ و گاهی علائم حساسیت مانند کاهش فشار خون، ایست قلبی و ایسکمی و یا کهیرغول آسا مشاهده می گردد.

هشدار ها:
1- در افراد دارای سابقه حساسیت، آلرژی و یا آسم، این دارو باید با احتیاط مصرف گردد و همیشه در ابتدا با مقادیر کم آزمایش شود.
2- این دارو عدسیهای تماسی نرم، پوست و البسه را رنگی می کند.
3- در صورت تزریق داخل وریدی، وسایل لازم برای احیاء (اپی نفرین 1:1000، آنتی هیستامین ها، استروئیدها، آمنیوفیلین تزریقی و اکسیژن) باید در دسترس باشد. در صورت بروز حساست مصرف دارو را باید قطع کرد.

توصیه های دارویی:
1- اگر محلول حاوی رسوب بود، از مصرف آن خودداری شود.
2- بعد از مصرف این فرآورده، رنگ ادرار (به مدت 36-24 ساعت) به زرد روشن تغییر می نماید.
3- وقتی فلوروسئین استفاده شد، چشم را باید با سرم نمکی استریل شستشو داد و حداقل یک ساعت از گذاشتن مجدد عدسی تماسی خودداری شود.
4- در هنگام تزریق باید از هرگونه نشت عروقی جلوگیری کرد، زیرا نشت عروقی فلوروسئین موجب ضایعات بافتی و درد شدید در بازو می شود.

اشکال داروئی:

FLUORESCEIN 10% 10ML AMP

[آمپول فلورسئین]
FLUORESCEIN SODIUM 10% 5ML AMP
[آمپول فلورسئین]
FLUORESCEIN SODIUM 1MG/STRIP
[استریپ فلوروسئین]
FLUORESCIN SODIUM 2% OPH DROP
[قطره فلوروسئین]