اطلاعات کامل داروی گنادورلین Gonadorelin

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir - مشخصات دارویاب عوارض مقدار مصرف پایگاه معرفی مرکز دارویی ایران

گروه داروئی: هورمون های هیپوتالاموس و هیپوفیز

موارد مصرف:
گنادورلین برای درمان آمنوره و ناباروری ناشی از آزادشدن غیر طبیعی هورمون آزادکننده گنادوتروپین ها (GnRH) در زنان، و نیز بررسی عملکرد هیپوفیز در بزرگسالان به کار می رود.

مکانیسم اثر:
این دارو در مصرف با تحریک کننده های GnRH در هیپوفیز موجب آزاد شدن گنادوتروپین ها (LH,FSH) می گردد. تجویز مداوم دارو در نهایت موجب مهار رهایش گنادوتروین ها می شود.

فارماکوکینتیک:
این دارو یک پپتید ده اسید آمینه ای است که از طریق وریدی یا زیر جلدی تزریق می شود. نیمه عمر آن در تزریق وریدی حدود 4 دقیقه می باشد. این دارو در هیپوتالاموس و هیپوفیز توسط پپتیدازها تجزیه می شود و به صورت متابولیت از طریق کلیه ها دفع می شود.

منع مصرف:
این ترکیب نباید در موارد حساسیت به گنادورلین، نارسایی اولیه تخمدان، خونریزی غیر طبیعی و تشخیص داده نشده واژینال مصرف می شود.

عوارض جانبی:
تهوع، سردرد، درد شکم، افزایش خونریزی قاعدگی، واکنش های حساسیت مفرط در موقع تجویز مکرر مقادیر زیاد دارو و تحریک در محل تزریق زیرجلدی از عوارض جانبی این دارو می باشد.

تداخلات دارویی:
فنوتیازین ها و سایر آنتاگونیست ها ی دوپامین با افزایش پرولاکتین ممکن است موجب کاهش اثر دارو شوند. آندروژن ها، گلوکورتیکوئیدها، استروژن ها و پروژستین ها با تأثیر بر ترشح گنادوتروپین ها از هیپوفیز، نتیجه آزمون گنادورلین را تغییر می دهند.

هشدار ها:
1. این فرآورده ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت نماید.
2. تجویز مکرر گنادورلین، ممکن است منجر به از بین رفتن حساسیت هیپوفیز وکاهش پاسخ LHشود.

اشکال داروئی:

GONADORELIN 10G NASAL SPRAY
[اسپری بینی گونادورلین]
00607 GONADORELIN ACETATE 0.8MG AMP
[آمپول گونادورلین]
00605 GONADORELIN ACETATE 3.2MG VIAL
[ویال گونادورلین]
00604 GONADORELIN HCL 0.1MG AMP
[آمپول گونادورلین]
00606 GONADORELIN HCL 0.5MG AMP
[آمپول گونادورلین]