اطلاعات کامل واکسن آنفلوانزا Influenza Vaccines

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir - مشخصات دارویاب عوارض مقدار مصرف پایگاه معرفی مرکز دارویی ایران

گروه داروئی: واکسن ها،ایمنوگلوبولین ها و ضد سرم ها

موارد مصرف:
این واکسن فقط برای ایجاد ایمنی فعال (تولید پادتن) بر علیه آنتی ژن های ویروس آنفلونزا که در واکسن موجود است مصرف می شود. تزریق واکسن برای افراد با سن بیشتر از 6 ماه که به دلیل سن و شرایط پزشکی در معرض خطر ابتلا به آنفلونزا هستند، توصیه می شود. همچنین برای افرادی که خطر عوارض مربوط به آنفلونزا در آنها زیاد است( مثل سالمندان با بیش از 50 سال سن، کارکنان خانه سالمندان یا کارکنان بهداشتی و درمانی که با بیماران مزمن، سروکار دارند. کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماریهای مزمن، کودکان تحت درمان طولانی مدت با آسپرین، زنان باردار که سه ماهه دوم و سوم آنها در فصل آنفلونزا واقع می گردد) نیز استفاده می شود.

مکانیسم اثر:
واکسن آنفلونزا، آنتی ژن های تهیه شده از سه سویه مختلف ویروس های غیر فعال آنفلونزا می باشد که باعث تولید پادتن های خاصی می شود. مصونیت فقط در مقابل آن سویه هائی از ویروس ایجاد می شود که مشابهت نزدیکی با سویه های موجود در واکسن داشته باشند.
ایمنی زایی : واکسیناسیون بروز بیماری را تقریباً 70% کاهش می دهد. مصونیت تقریباً 14 روز بعد از تزریق واکسن ایجاد می شود و برای 6 ماه تا یک سال باقی می ماند.

منع مصرف:
در صورت وجود حساسیت نسبت به تخم مرغ( در مورد واکسن هایی که از مایع آمبریونیک جوجه مرغ تهیه شده اند)، حساسیت نسبت به هر یک از اجزاء واکسن، سابقه سندرمGuillen-Barre، سابقه عوارض عصبی بعد از تجویز واکسن ها، بیماری حاد تنفسی، عفونت حاد نباید مصرف شود.

عوارض جانبی:
عوارض جانبی واکسن آنفلونزا عموماً در بزرگسالان اهمیت نداشته و احتمال بروز آنها کم است . اختلالات عصبی ( مثل آسیب های مغزی، فلج نسبی عصب صورت و التهاب عصب بینائی) ، درد در محل تزریق، تب، درد عضلانی و احساس ناخوشی از عوارض جانبی واکسن آنفلونزا می باشد. به دلیل وجود مقادیر خیلی کم پروتئین های تخم مرغ در واکسن های جدید، واکنشهای حساسیتی به ندرت اتفاق می افتد.

هشدار ها:
1. بیماران مبتلا به نقص ایمنی اعم از مادرزادی یا به علت بیماری(عفونت HIV) یا ناشی از درمان (گلوکوکورتیکوئیدها، داروهای سایتوتوکسیک یا پرتودرمانی در بیماران سرطانی) ممکن است باعث کاهش پاسخ ایمنی گردد.
2. در کودکان با سن کمتر از 12 سال از تزریق واکسن حاوی ویریون کاملwhole-virion vaccine خودداری و به جای آن از واکسن حاوی ویریون شکسته split-virion vaccine استفاده شود. در صورتی که در سنین بالاتر مصرف هر دو نوع واکسن بلامانع است.

توصیه های دارویی:
1. به دلیل احتمال بروز تب بعد از مصرف واکسن آنفلونزا، سابقه تشنج ناشی از تب بررسی شود و از تزریق واکسن در افراد مبتلا به تب حاد خودداری شود.
2. واکسیناسیون آنفلونزا همزمان با تزریق سایر واکسن ها ( در محل های متفاوت) بلامانع است.
3. تزریق واکسن ممکن است در همه افراد مصونیت ایجاد نکند.
4. فقط داخل عضلانی و ترجیحاً در عضله دلتوئید برای بزرگسالان و عضله ران برای کودکان توصیه شده است.تزریق در عضله سرینی باعث کاهش پاسخ ایمنی می شود.
5. واکسن آنفلونزا باید در دمای 8-2 درجه سانتیگراد و به دور از نور نگهداری شود. از انجماد واکسن جلوگیری شود.
6. قبل از تزریق ویال واکسن را باید خوب تکان داد. در صورت انجماد یا مشاهده تغییر رنگ یا وجود ذرات در ویال، باید از تزریق واکسن خودداری کرد.

اشکال داروئی:

سرنگ آماده تزریق فلواریکس
سرنگ قابل تزریق اینفلوواک
سرنگ آماده تزریق اینفلکسال وی
سرنگ آماده تزریق واکسی گریپ 0.5میلی لیتر
سرنگ آماده تزریق فلواد
سرنگ آماده تزریق جی سی فلو 0.5 میلی لیتر تک دوز
سرنگ آماده تزریق جی سی فلو 0.5 میلی لیتر 10 دوز
سرنگ پر شده آماده تزریق فرآورده اگریپال تک دوزی
سرنگ آماده تزریق گریپول پلاس

Grippol PLUS Prefilled Syringe 1 Dose
FLUARIX Injection,Prefilled syringe
INFULVAC Injection,Prefilled syringe
INFLEXAL V Injection,Prefilled syringe
VAXIGRIP Injection,Prefilled syringe 0.5 ml
FLUAD Injection,Prefilled syringe
GC FLU Injection 0.5ml,PFS-1PFS/PACK
GC FLU Injection 0.5ml,PFS-10PFS/PACK
Agrippal injection, prefilled syringe 1 dose