نام علمی دارو (ژنریک): Enalapril
گروه دارویی: Cardiovascular Drugs 
داروهای قلبی عروقی

مصرف در بارداری:
موارد مصرف:
این دارو در درمان زیادی اولیه فشار خون به عنوان داروی کمکی نارسایی احتقانی قلب، پیشگیری از نارسایی علامتی قلبی و ایسکمی کرونر در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد بطن چپ، مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر:
فارماکوکینتیک:
جذب گوارشی انالاپریل حدود 60 درصد است. این دارو پس از متابولیسم، به متابولیت فعال تبدیل می‌شود. اثر دارو پس از یک ساعت شروع می‌شود و پس از 6-4 ساعت به اوج خود می‌رسد. این دارو به میزان 60 درصد از راه کلیه و 33 درصد از راه مدفوع دفع می‌شود.

موارد منع مصرف:
این دارو در بیماری کلیوی-عروقی و تنگی آئورت نباید مصرف شود.

هشدارها:
1-این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: سابقه آنژیوادم، زیادی پتاسیم خون، تنگی شریان کلیه، پیوند کلیه و عیب کار کلیه. 
2-در بیمارانی که تحت رژیم غذای شدیداً کم‌نمک قرار داشته یا دیالیز می‌شوند، کاهش ناگهانی در میزان آنژیوتانسین II به علت مصرف داروهای مهارکننده ACE ممکن است سبب کاهش ناگهانی و شدید فشار خون شود، علاوه بر این خطر نارسایی کلیه ناشی از مصرف داروهای مهار کننده ACE در بیمارانی که سدیم و حجم خون آنها کاهش یافته یا در بیمارانی که مبتلا به نارسایی احتقانی قلب هستند، افزایش می‌یابد. 
3-در طول درمان با این دارو،اندازه‌گیری فشار خون در فواصل منظم ضروری است.

عوارض جانبی:
کاهش فشار خون، سرگیجه، سردرد، تهوع(و گاهگاهی استفراغ)، کرامپ عضلانی، خشکی مداوم دهان، ناراحتی گلو، تغییرات صدا و حس چشایی، التهاب مخاط دهان، سوء هاضمه، درد شکم، عیب کار کلیه، افزایش پتاسیم خون، آنژیوادم، کهیر، بثورات جلدی و حساسیت مفرط و اختلالات خونی با مصرف این دارو گزارش شده است.

تداخل دارویی:
مصرف همزمان این دارو با داروهای بیهوش‌کننده، اثر کاهنده فشار خون را افزایش می‌دهد. مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ممکن است اثر پایین‌آورنده فشار خون انالاپریل را کاهش داده و خطر نارسایی کلیه را افزایش یابد. در صورت مصرف همزمان این دارو با سیکلوسپورین، خطر بروز زیادی پتاسیم خون افزایش می‌یابد. در صورت مصرف همزمان انالاپریل با داروهای مدر نگهدارنده پتاسیم و مکمل‌های پتاسیم، احتمال بروز زیادی پتاسیم خون وجود دارد. همچنین داروهای مدر ممکن است سبب افزایش اثر کاهنده فشار خون انالاپریل شوند. در صورت مصرف همزمان لیتیم با انالاپریل، دفع لیتیم کاهش یافته و غلظت آن در پلاسما افزایش می‌یابد. مصرف همزمان الکل وداروهای مدر یا انالاپریل ممکن است سبب تشدید اثرات کاهنده فشار خون شود.

نکات قابل توصیه:
1-مصرف همزمان این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد. 
2-این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. از این رو مصرف این دارو ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. 
3-از مصرف سایر داروها، به خصوص داروهای مقلد سمپاتیک، که نیاز به نسخه ندارند، باید خودداری شود. 
4-طی مصرف این دارو، رعایت رژیم غذایی و محدودیت مصرف سدیم اهمیت دارد. 
5-در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت مقدار مصرف بعدی نباید دو برابر گردد.

مقدار مصرف:
به عنوان پایین‌آورنده فشار خون، ابتدا 5 میلی‌گرم یک بار در روز مصرف می شود که در صورت نیاز، پس از 1 یا 2 هفته بر اساس پاسخ بیمار تنظیم می‌گردد. مقدار مصرف نگهدارنده mg/day40-10 به صورت مقدار واحد یا در 2 مقدار منقسم می‌باشد. برای بیمارانی که به علت درمان قبلی با داروهای مدر، سدیم و آب بدن آنها کاهش یافته، بیمارانی که درمان با داروهای مدر راادامه می‌دهند یا بیمارانی که نارسایی کلیوی دارند، مقدار اولیه 5/2 میلی‌گرم باید تجویز شود. برای کنترل فشار خون این بیماران حداقل 2 ساعت پس از مصرف مقدار اولیه (و یک ساعت دیگر پس از تثبیت فشار خون) باید تحت کنترل باشند. 
در نارسای احتقانی قلب، ابتد مقدار 5/2 میلی‌گرم یک یا دو بار در روز مصرف می‌شود. سپس مقدار مصرف پس از 2-1 هفته بر اساس پاسخ بالینی تنظیم می‌گردد. مقدار مصرف نگهدارنده mg/day 40-5 است که بصورت مقدار واحد یا در 2 مقدار منقسم مصرف می‌شود. در اختلال عملکرد بطن چپ، 5/2 میلی‌گرم 2 بار در روز تا حداکثر mg/day 20 بر حسب تحمل بیمار مصرف می‌شود. هنگام تجویز مقدار اولیه، بیمار باید به مدت حداقل 2 ساعت پس از مصرف دارو و یک ساعت دیگر پس از تثبیت فشار خون تحت نظارت باشد. در بیماران مبتلا به کاهش سدیم خون (کمتر از mEq130) یا در موارد کاهش کراتی‌نین سرم به میزان کمتر از mg/dL1/6 ، مصرف مقدار اولیه 5/2 میلی‌گرم یک بار در روز توصیه می‌شود. 
بیشینه مقدار مصرف در بزرگسالان تا mg/day 40 است.

اشکال دارویی:
‏Tablet: 5mg, 20mg

تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص انالاپریل پورسینا 10 میلی گرم
داروسازی پور سینا [ ایران ]
 
قرص انالاپریل تهران دارو 10 میلی گرم
داروسازی تهران دارو [ ایران ]
 
قرص انالاپریل تهران دارو 20 میلی گرم
داروسازی تهران دارو [ ایران ]
 
قرص انالاپریل تهران دارو 5 میلی گرم
داروسازی تهران دارو [ ایران ]
 
قرص رازوانالاپریل 5 میلی گرم
داروسازی رازک [ ایران ]
 
قرص رازوانالاپریل 20 میلی گرم
داروسازی رازک [ ایران ]
 
قرص انالاپریل روزدارو 20 میلی گرم
داروسازی روز دارو [ ایران ]
 
قرص انالاپریل روزدارو 5 میلی گرم
داروسازی روز دارو [ ایران ]
 
قرص انالاپریل-عبیدی 5 میلی گرم
داروسازی عبیدی [ ایران ]
 
قرص انالاپریل-عبیدی 20 میلی گرم
داروسازی عبیدی [ ایران ]
 
قرص انالاپریل-عبیدی 10 میلی گرم
داروسازی عبیدی [ ایران ]
 
قرص انالاپریل-عبیدی 2.5 میلی گرم
داروسازی عبیدی [ ایران ]
 
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
ENALAPRIL PURSINA 10MG TAB
داروسازی پور سینا [ IRAN ]
 
ENALAPRIL TEHRANDAROU 10MG TAB
داروسازی تهران دارو [ IRAN ]
 
ENALAPRIL TEHRAN DAROU 20MG TAB
داروسازی تهران دارو [ IRAN ]
 
ENALAPRIL TEHRAN DAROU 5MG TAB
داروسازی تهران دارو [ IRAN ]
 
RAZOENALAPRIL 5MG TAB
داروسازی رازک [ IRAN ]
 
RAZOENALAPRIL 20MG TAB
داروسازی رازک [ IRAN ]
 
ENALAPRIL RUZDAROU 20MG TAB
داروسازی روز دارو [ IRAN ]
 
ENALAPRIL RUZDAROU 5MG TAB
داروسازی روز دارو [ IRAN ]
 
ENALAPRIL-ABIDI 5MG TAB
داروسازی عبیدی [ IRAN ]
 
ENALAPRIL-ABIDI 20MG TAB
داروسازی عبیدی [ IRAN ]
 
ENALAPRIL-ABIDI 10MG TAB
داروسازی عبیدی [ IRAN ]
 
ENALAPRIL-ABIDI 2.5MG TAB
داروسازی عبیدی [ IRAN ]