نام علمی دارو (ژنریک): Diltiazem Hydrochloride
گروه دارویی: Cardiovascular Drugs 

داروهای قلبی عروقی
مصرف در بارداری:
موارد مصرف:
دیلتیازم دردرمان آنژین، زیادی فشار خون و آریتمی مصرف می‌شود. این دارو در کنترل آنژین وازواسپاتیک یا آنژین ناپایدار در بیمارانی که قادر به تحمل داروهای مسدودکننده گیرنده بتا-آدرنرژیک یا نیترات‌ها نیستند یا علائم بیماری آنها با این داروها از بین نمی‌رود، مصرف می‌گردد. دیلتیازم تزریقی در درمان تاکی کاردی فوق بطنی وکنترل موقت ضربان بطنی سریع در فلوتر دهلیزی یا فیبریلاسیون دهلیزی نیز مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر:
فارماکوکینتیک:
این دارو به خوبی از مجرای گوارش جذب می‌شود و به دلیل متابولیسم عبور اول از کبد، فراهمی زیستی آن تقریباً 40 درصد می‌باشد. فراهمی زیستی با مصرف طولانی مدت و افزایش مقدار مصرف، افزایش می‌یابد. پیوند این دارو به پروتئین‌های پلاسما زیاد می‌باشد. نیمه عمر این دارو پس از مصرف یک مقدار واحد خوراکی 30-20 دقیقه و برای مقادیر مصرف تکراری و زیاد، تقریباً 5 تا 8 ساعت می‌باشد. نیمه عمر آن از راه تزریقی نیز تقریباً 4/3 ساعت است. اثر دیلتیازم از راه تزریقی طی 3 دقیقه ( به منظور کاهش سرعت ضربان قلب یا تبدیل تاکی کاردی فوق بطنی حمله‌ای به ریتم سینوسی) و با مصرف قرص‌های معمولی پس از 60-30 دقیقه شروع می‌شود. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر بامصرف مکرر از راه خوراکی حدود 2 هفته است و با تزریق سریع وریدی 7-2 دقیقه است. طول اثر دارو از راه خوراکی 8-4 ساعت، از راه تزریق سریع وریدی 3-1 ساعت و از راه انفوزیون مداوم وریدی 1-5/0 ساعت است.

موارد منع مصرف:
این دارو در انسداد درجه 2 یا 3 دهلیزی بطنی ( مگر در مواردی که از ضربان‌ساز مصنوعی استفاده شده باشد)، کاهش شدید فشار خون، نارسایی عملکرد گره سینوسی-دهلیزی و سندرم Wolf – Parkinson – White همراه با فلوتر یا فیبریلاسیون دهلیزی نباید مصرف شود.

هشدارها:
1-مقدار مصرف دیلتیازم در بیمارن مبتلا به عیب کار کلیه و کبد باید کاهش داده شود. 
2-این دارو در موارد زیر با احتیاط فراوان مصرف شود: برادی کاردی شدید، نارسایی قلبی، شوک کاردیوژنیک، انفارکتوس حاد میوکارد همراه با احتقان ریوی و حساسیت به داروهای مسدودکننده کانال کلسیمی. 
3- اندازه‌گیری فشار خون،‌انجام آزمون ECG و اندازه‌گیری ضربان قلب در طول مصرف دارو ضروری است.

عوارض جانبی:
برادی کاردی، انسداد سینوسی-دهلیزی و دهلیزی – بطنی،‌کاهش فشار خون. کسالت، سردرد، اختلالات گوارشی، برافروختگی و احساس گرما، خیز (ورم مچ پا) از عوارض جانبی مهم دارو می‌باشند.

تداخل دارویی:
خطر بروز برادی کاردی، انسداد دهلیزی-بطنی و ضعف عضله قلب ناشی از مصرف آمیودارون، با مصرف همزمان دیلتیازم افزایش می‌یابد. اثر کاربامازپین و تئوفیلین با مصرف دیلتیازم افزایش می‌یابد. دیلتیازم سبب افزایش غلظت پلاسمایی فنی‌نوئین و دیگوکسین می‌شود. مصرف همزمان دیلتیازم با داروهای مسدودکننده گیرنده‌های بتا-آدرنرژیک، خطر بروز برادی کاردی و انسداد دهلیزی-بطنی را افزایش می‌دهد. اثر دیلتیازم در مصرف با فنوباربیتال و فنی‌توئین کاهش می‌یابد. هنگام مصرف پروکائین آمید یا کینیدین همراه با داروهای مسدودکننده کانال‌های کلسیمی، باید احتیاط نمود، زیرا هر دو گروه از داروهای دارای اثرات اینوتروپیک مثبت هستند. در صورت مصرف همزمان داروهای کاهنده پتاسیم خون با این داروها، اثرات کاهنده فشار خون ممکن است تشدید شود.

نکات قابل توصیه:
1-مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد. 
2-این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی‌کند. بلکه آن را کنترل می‌نماید، از این رو مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. 
3-کاهش دفعات بروز درد قفسه سینه ممکن است بیمار را تشویق به فعالیت بیش از حد کند. بنابراین، در مورد میزان تمرینات بدنی باید با پزشک مشورت شود. 
4-از مصرف سایر داروها، به خصوص داروهای مقلد سپماتیک که نیاز به نسخه ندارند باید خودداری شود. 
5-نبض بیمار باید کنترل شود و در صورتی که کمتر از 50 بار در دقیقه باشد، مراجعه به پزشک ضروری است. 
6-در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، در این صورت مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر گردد.

مقدار مصرف:
خوراکی 
مقدار مصرف این دارو در درمان آنژین یا افزایش فشار خون در بزرگسالان، 30 میلی‌گرم 3 یا 4 بار در روز (در مورد بیماران سالخورده، ابتدا 2 بار در روز) است که در صورت نیاز می‌توان این مقدار را با فاصله هر 1 یا 2 روز بر حسب نیاز و تحمل بیمار افزایش داد. بیشینه مقدار مصرف mg/day 360 است. مقدار مصرف اشکال دارویی خوراکی پیوسته رهش حداکثر 240 میلی‌گرم یک بار در روز می‌باشد و مقدار دارو بر حسب نیاز و تحمل دارو تنظیم می‌شود. 
تزریقی: 
از راه تزریق وریدی به عنوان ضد آریتمی، مقدار mg/kg0/25 به آهستگی و در مدت بیش از 2 دقیقه با پی‌گیری مداوم الکتروکاردیوگرام و فشار خون تجویز می‌شود. اگر پاسخ کافی حاصل نشود، مقدار mg/kg0/35 را می‌توان 15 دقیقه پس از خاتمه تزریق مقدار اولیه تجویز نمود. باید توجه داشت که بعضی از بیماران به مقدار mg/kg 0/15 پاسخ می‌دهند، اگرچه طول اثر دارو ممکن است کمتر باشد. 
در انفوزیون مداوم وریدی، ابتدا mg/hr10 بلافاصله پس از آخرین تزریق سریع وریدی تجویز می‌شود. سرعت انفوزیون ممکن است به میزان mg/hr5 باشد.

اشکال دارویی:
Film-Coated-Scored Tablet: 60mg 
ForInjection: 100mg 
Capsule(SR): 120mg 
Coated Tablet(SR): 120mg

تولیدات  این دارو (نام های فارسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
قرص دیلتیازم داروپخش 60 میلی گرم
دارو پخش - کارخانه [ ایران ]
 
قرص دیلتیازم-آریا 60 میلی گرم
داروسازی آریا [ ایران ]
 
قرص امیدیل 60 میلی گرم
داروسازی امین [ ایران ]
 
کپسول آمیدیل 120 میلی گرم
داروسازی امین [ ایران ]
 
قرص دیلتیازم رها 60 میلی گرم
داروسازی رها [ ایران ]
 
قرص دیلتیازم سبحان دارو 60 میلی گرم
داروسازی سبحان دارو [ ایران ]
 
تولیدات  این دارو (نام های انگلیسی):
نام تجاری دارو تولیدکننده [کشور] توضیحات وارد کننده
DILTIAZEM DAROU PAKHSH 60MG TAB
دارو پخش - کارخانه [ IRAN ]
 
DILTIAZEM-ARYA 60MG TAB
داروسازی آریا [ IRAN ]
 
AMIDIL 60MG TAB
داروسازی امین [ IRAN ]
 
AMIDIL 120MG SR CAP
داروسازی امین [ IRAN ]
 
DILTIAZEM RAHA 60MG TAB
داروسازی رها [ IRAN ]
 
DILTIAZEM SOBHANDAROU 60MG TAB
داروسازی سبحان دارو [ IRAN ]