اطلاعات کامل داروی اتاکرینیک اسید Etacrynic Acid

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir - مشخصات دارویاب عوارض مقدار مصرف پایگاه معرفی مرکز دارویی ایران

گروه داروئی: داروهای قلبی عروقی

موارد مصرف:
اسیداتاکرینیک در درمان خیز (همراه با نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبدی و بیماری کلیوی ) کم‌ادراری ناشی از نارسایی کلیوی مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر:
لوپ دیورتیک. با اثر بر پمپ بازجذب سدیم-کلراید در بخش بالارو لوله هنله موجب افزایش ترشح آب، سدیم، کلراید، منیزیم و کلسیم می گردد.

فارماکوکینتیک:
پیوند اسیداتاکرینیک به پروتئین زیاد است. متابولیسم این دارو کبدی است. اثر دارو از راه خوراکی پس از 30 دقیقه شروع می‌شود. زملان لازم برای رسیدن به اوج اثر دارو، 2 ساعت وطول اثر آن 8-6 ساعت است. اوج اثر کاهنده فشار خون این دارو تا چند روز پس از شروع درمان ظاهر نمی‌شود. اسید اتاکرینیک به میزان 67 درصد از راه کلیه و 33 درصد از صفرا و مدفوع دفع می‌شود.

عوارض جانبی:
کمی سدیم خون، کمی پتاسیم خون و کمی منیزیم خون، آلکالوز ناشی از کمی کلرور خون، افزایش دفع کلسیم، کاهش فشار خون، تهوع، اختلالات گوارشی، افزایش اوره خون و نقرس، افزایش قند خون، افزایش موقت غلظت کلسترول وتری گلیسرید پلاسما با مصرف این دارو گزارش شده است.

تداخلات دارویی:
مصرف همزمان لیتیم بااسید اتاکرینیک ممکن است موجب بروز مسمومیت گوشی و کلیوی، به ویژه در صورت وجود عیب کار کلیه، در صور مصرف همزمان اسید اتاکرینیک با سایر داروهای سمی برای کلیه و گوش ممکن است افزایش یابد. در صورت مصرف همزمان داروهای کاهنده پتاسیم خون یا این دارو، خطر بروز کمی شدید پتاسیم خون افزایش می‌یابد. اثرات ضد انعقادی داروهای ضد انعقاد در صورت مصرف هممزان بااسید اتاکرینیک ممکن است افزایش یابد.

هشدار ها:
1- این دارو در موارد بی‌ادراری و عیب کار کلیه باید با احتیاط فراوان مصرف شود.
2- این دارو ممکن است سبب بروز کمی پتاسیم و سدیم خون شود.
3- بیماران سالخورده ممکن است به اثرات این دارو بر روی فشار خون و الکترولیت‌ها حساس‌تر باشند و با خطر بروز کلاپس گردش خون و حملات ترومبوآمبولی رو به رو گردند.

توصیه های دارویی:
1- مصرف این دارو حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.
2- این دارو زیادی فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. از این رو مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.
3- در طول مصرف این دارو، احتمال بروز کمی پتاسیم خون وجود دارد. از این رو ممکن است مصرف مکمل‌های پتاسیم ضروری باشد.
4- در ایستادن به مدت طولانی مدت، انجام فعالیت بدنی یا در هوای گرم، به علت اثر کاهنده فشار خون در حالت ایستاده، باید احتیاط شود.
5- در صورتی که برنامه مصرف دارو یک بار در روز باشد، به منظورجلوگیری از تکرار ادرار در طول شب، این دارو باید صبح مصرف شود.
6- اگر اسید اتاکرینیک به رژیم درمانی زیادی فشار خون اضافه شود، به منظور جلوگیری از افت شدید فشار خون، کاهش مقدار مصرف سایر داروهای کاهنده فشار خون ممکن است ضروری باشد.
7- در صورتی که کم‌ادراری با حداکثر مصرف این دارو به مدت 24 ساعت ادامه داشته باشد، توصیه می‌شود مصرف دارو قطع گردد.
8- در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت مقدار مصرف بعدی نباید دو برابر گردد.

اشکال داروئی:

ETHACRIDINE LACTATE_RIVANOL_BULK
[اتاکرینیک اسید]
ETHACRYNIC ACID 50MG TAB
[قرص اتاکرینیک اسید]