اطلاعات کامل داروی دیسوپیرامید Disopyramide

اطلااعات و مشخصات دارو ها - daruyab.blog.ir - مشخصات دارویاب عوارض مقدار مصرف پایگاه معرفی مرکز دارویی ایران

گروه داروئی: داروهای قلبی عروقی

موارد مصرف:
دیسوپیرامید در پیشگیری و درمان آریتمی‌ها، بطنی، به ویژه پس از انفارکتوس قلبی و همچنین آریتمی فوق بطنی مصرف می‌شود.

مکانیسم اثر:
دیسوپیرامید پاسخ‌دهی عضله قلب و سرعت الکتروفیزیولوژیک آن را (به استثنای سرعت هدایت گره دهلیزی-بطنی و هیس-پورکنژ) تضعیف می‌کند. دپولاریزاسیون دیاستولیک در بافت‌هایی که خودکاری زیادی دارند، کند شده و دوره تحریک‌ناپذیری مؤثر دهلیز و بطن افزایش می‌یابد، با وجوداین، هدایت در مسیرهای فرعی طولانی می‌گردد. دیسوپیرامید اثر اینوتروپیک منفی دارد.

فارماکوکینتیک:
: جذب دیسوپیرامید سریع و تقریباً کامل است. متابولیسم دارو کبدی است و متابولیت اصلی آن دارای اثر ضد آریتمی و ضد موسکارینی می‌باشد. نیمه عمر دارو در افراد سالم 7 ساعت و در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه، 18-8 ساعت است. زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت، 2 ساعت است.
با مصرف 300 میلی‌گرم از دارو، اثر درمانی طی 30 دقیقه تا 5/3 ساعت شروع می‌شود. طول اثر دارو پس از مصرف 300 میلی‌گرم دارو 5/8-5/1 ساعت است. دفع دارو تقریباً 80 درصد کلیوی است.

منع مصرف:
این دارو در بیماران مبتلا به انسداد درجه دوم یا سوم قلب و نارسایی عملکرد گره سینوسی (مگر در مواردی که از ضربان‌ساز مصنوعی استفاده می‌شود)، شوک کاردیوژنیک، حساسیت مفرط به دارو و افزایش فاصله QT در نوار قلبی نباید مصرف شود.
عوارض جانبی دیسوپیرامید
تحریک مجرای گوارشی، ضعف عضله قلب، کمی فشار خون، انسداد دهلیزی-بطنی، اثرات ضدموسکارینی( مانند خشکی دهان، تاری دید، احتباس ادرار)، پسیکوز، یرقان انسدادی و کمی قند خون با مصرف این دارو گزارش شده است.

تداخلات دارویی:
مصرف همزمان سایر داروهای ضد آریتمی، به ویژه دیلتیازم، پروکائین آمید، لیدوکائین، پرورپرانولول و سایر داروهای مسدودکننده گیرنده‌های بتا-آدرنرژیک و وراپامیل با دیسوپیرامید باید با احتیاط صورت گیرد، زیرا ممکن است منجر به طولانی شدن بیش از حد هدایت الکتریکی قلب همراه با کاهش برون ده قلبی شود. مصرف همزمان اریترومایسین با این دارو ممکن است سبب افزایش غلظت دیسوپیرامید و در نتیجه پهن شدن باند QRS و یا طولانی شدن QT در نوار قلبی شود.

هشدار ها:

  1. این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود: گلوکوم، نارسایی احتقانی قلب، بزرگ شدن پروستات، عیب کار کبد و کلیه، سالخوردگان، میاستنی گراو، کمی پتاسیم خون، دیابت، کاردیومیوپاتی، کمی فشار خون و عدم تعادل الکترولیت و اختلالات در هدایت قلبی.
  2. درمان با دیسوپیرامید باید در بیمارستان شروع شود. مقدار مصرف مورد نیاز برای هر بیمار باید بر اساس پاسخ، تحمل، وزن بدن و به صورت تدریجی تنظیم گردد.
  3. درمان با دیسوپیرامید باید بدون مصرف مقدار حمله‌ای، 12-6 ساعت پس از آخرین نوبت مصرف کینیدین سولفات یا 6-3 ساعت پس از آخرین نوبت مصرف پروکائین آمید شروع گردد.

توصیه های دارویی:

  1. دوره درمان باید کامل شود و هیچ یک از نوبت‌های مصرف نباید فراموش شود.
  2. در صورتی که یک نوبت مصرف دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، ولی اگر کمتر از 4 ساعت تا نوبت بعدی باقیمانده باشد، از مصرف آن نوبت خودداری کرده و مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر شود.
  3. قبل از قطع مصرف دارو، باید با پزشک مشورت شود، زیرا با قطع ناگهانی مصرف دارو، عوارض جانبی قلبی ممکن است بروز نماید.
  4. به علت احتمال بروز سرگیجه، یا منگی یا از حال رفتن، به ویژه هنگام برخاستن ناگهانی از حالت نشسته یا خوابیده، هنگام رانندگی یا کار با ماشین‌آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط شود.
  5. به علت کاهش احتمالی تعریق و عدم تحمل گرما، هنگام فعالیت بدنی یا در هوای گرم باید احتیاط شود.
  6. در صورت بروز علائم کمی قند خون، باید به پزشک مراجعه شود.

اشکال داروئی:

کپسول ریتمودان 100 میلی گرم
RITMODAN 100MG CAP